alt-tekst

Zot, maar niet al te gek.

8 minuten

DATUM: 24 / 01 / 19

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / ZOT, MAAR NIET AL TE GEK.

Zot, maar niet al te gek.

8 minuten

DATUM: 24 / 01 / 19

alt-tekst

Afgelopen twee weken waren de twee(!) feestelijke openingen van Brasserie ‘t Zotte Lemke op de Lange Hezelstraat 59. We hebben hier met ons team van BYRON genoten van live muziek, hun zelfgebrouwen biertje ‘Zotte’ in samenwerking met de Oersoep (aanrader!) en vooral van het enthousiasme van de grote opkomst.

Met Brasserie ’t Zotte Lemke hebben wij het volledige branding traject doorlopen. Van logo- en huisstijlontwikkeling, tot website en een complete activatiecampagne die heeft geleid tot twee drukbezochte openingen. Een klus die ons perfect lag en waar wij vol enthousiasme en plezier aan gewerkt hebben. In dit blogitem neem ik jullie mee in het hele traject.

 

 

Brasserie ‘t Zotte Lemke

Brasserie ‘t Zotte Lemke is een nieuwe, Franse brasserie in het historische pand ‘Het Lemke’ aan de Lange Hezelstraat in Nijmegen. Een klein stukje ‘Nimweegse’ historie; van de zestiende tot zeker het begin van de negentiende eeuw stond hier, behalve de woonhuizen, ook een brouwerij: in de negentiende eeuw ‘Het Lemke’ geheten. De opeenvolgende eigenaren stamde bijna allemaal uit bekende Nijmeegse brouwersfamilies. Een mooi pand, met een rijke historie en een bourgondisch tintje. Tot een paar jaar terug zat hier ook ‘Restaurant Het Lemke’. Daarna stond het leeg. Tot voorkort.

Logo en huisstijl ontwikkeling

Na een diepgaande sessie waarin we de kernwaarden, gewenste beleving en de juiste stijl samen met de uitbaters hebben bepaald, zijn wij aan de slag gegaan met een passend logo en een aansluitende huisstijl. Brasserie ‘t Zotte Lemke moest een bourgondische brasserie worden waar mensen uit heel Nijmegen komen om een avond lang lekker te tafelen en borrelen.

De uitdaging zat in het combineren van de 15e eeuwse stijl van het pand met een uitstraling die past bij een moderne Franse, en vooral bourgondische, brasserie. Daarbij was met de naam ‘Brasserie ‘t Zotte Lemke’ al bepaald dat het iconische ‘Het Lemke’ onderdeel bleef van het geheel. Het mocht allemaal wat ‘Zot’, maar niet al te gek.

“ Het mocht allemaal wat ‘Zot’, maar niet al te gek. ”

Het resultaat is een lamskop met veel detail, zoals vaak een gebruikte stijl was in de 15e eeuw. Het lam heeft de oren wat schuin, geeft een knipoog en heeft zijn tong wat naar buiten. Hij is niet gek, maar heeft de avond ervoor toch zeker een iets te zotte avond gehad. De Engelse top hat en monocle zijn ook typische elementen uit de 15e eeuw. Om dit in balans te trekken hebben wij hier gekozen voor een moderne en strakke typografie, zoals vaak gezien bij authentieke Franse brasseries in bijvoorbeeld Parijs. De ondersteunende huisstijl kent veel elementen uit het iconische pand. Zo zijn vormen uit het glas in lood en ornamenten uit de gevel terug te vinden in de huisstijl.

 

 

Campagne

Zo, een passend logo en aansluitende huisstijl op basis van de kernwaardes en gewenste identiteit van ‘t Zotte Lemke staat. Maar hoe zorg je nou dat als de brasserie straks opengaat, mensen al op de hoogte zijn en niet kunnen wachten om langs te komen? Om in de maanden tot de opening een ‘buzz’ te creëren in Nijmegen, zijn we in gaan spelen op iets waar wij als mensen allemaal heel gevoelig voor zijn: nieuwsgierigheid. Door een campagne in vier verschillende fases op te bouwen, konden we de aandacht van Nijmegen vasthouden tot aan de opening.

Fase 1: Nieuwsgierigheid oproepen

In plaats van meteen het concept van de nieuwe brasserie en al haar visuele uitingen de wereld in te gooien, zo ruim voor de opening dat men het tegen die tijd misschien alweer vergeten is, hebben we Nijmegen nieuwsgierig gemaakt en er zelf naar laten ‘zoeken’.

Om de aandacht te trekken plakte wij een enorme one-way-vision sticker op de gehele ruit van het iconische pand. Op deze sticker, waar je vanuit binnen wel naar buiten kan kijken maar vanuit buiten niet naar binnen, valt te lezen dat er binnenkort weer leven in de brouwerij is en dat mensen zich kunnen inschrijven op de landingspagina hetnieuwelemke.nl om als eerste het nieuwste biertje van Nijmegen te proeven. Een kleine knipoog naar het verleden. Ook wordt er aangezet om de social media kanalen te volgen voor hints en prijzen. Alles in de huisstijl van ‘t Zotte Lemke om alvast aan de herkenbaarheid van het merk te werken, maar nog wel onder de code-name ‘Het nieuwe lemke’. Door alles wat vaag te laten en met ‘leven in de brouwerij’ en ‘nieuwste biertje van Nijmegen’ mensen op het verkeerde been te zetten, trokken we direct de aandacht.

“ Om in de maanden tot de opening een ‘buzz’ te creëren in Nijmegen, zijn we in gaan spelen op iets waar wij als mensen allemaal heel gevoelig voor zijn: nieuwsgierigheid. ”

De sticker hing nog maar net of de eerste mensen bleven al stilstaan. “Komt er een nieuw restaurant?”. “Hmm nee, volgens mij komt er een café.. of misschien wel een nieuwe brouwerij!”
Nog diezelfde dag had het Nijmeegse nieuwsplatform Indebuurtnijmegen op haar website en social media kanalen een artikel gepubliceerd over de situatie: ‘Deze mysterieuze zaak opent binnenkort in de Lange Hezelstraat. Weet jij wat het is?’.

 

 

Fase 2: Interesse opwekken

Landingspagina

Op het webadres hetnieuwelemke.nl lanceerde wij een huisstijl conforme landingspagina waar bezoekers zich op de gastenlijst voor de opening konden zetten om (gratis) het zelfgebrouwen biertje te proeven. Iedereen was in principe gewoon welkom op de opening, maar we hebben er toch voor gekozen om te werken met een gastenlijst waar mensen zichzelf op konden zetten. Hierdoor maakte mensen toch al een soort ‘commitment’. Hierdoor is de kans groter dat mensen ook daadwerkelijk gaan. Bovendien voelen mensen zich al gelijk wat specialer als ze op een gastenlijst staan en konden wij zo goed monitoren hoeveel mensen wij op de opening konden verwachten. Binnen twee dagen was de opening vol en hebben we met ‘t Zotte Lemke besloten gewoon voor nog een 2e opening te gaan een week later. Waarom niet? Lekker zot.

 

 

Social media

Op zowel de raamsticker als de landingspagina hebben we mensen aangezet om de social media kanalen (Instagram en Facebook) te volgen voor tips, hints en… prijzen. Dit bleek genoeg trigger voor mensen om ons te gaan volgen.

“Een beetje à la ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ ”

Op zowel Instagram als Facebook begonnen we na een paar dagen met een mysterieuze zoektocht. In Nijmegen (centrum) verstopten we in de daaropvolgende maand gespreid 20 besteksetjes met goud bestek. Op social media deelde we telkens foto’s van de omgeving waar het setje te vinden was. Wie het setje vond, zag achterop het setje de uitleg dat de wincode kon worden ingevuld op de landingspagina. Ze stonden zo automatisch op de gastenlijst om hun prijs op te halen tijdens de eerste opening. Een beetje à la ‘Sjakie en de chocoladefabriek’. Uiteindelijk zijn 18 van de 20 wincodes ingevuld en zagen we dat mensen altijd zeer gretig waren zodra er een setje verstopt was. Vaak werd de code al binnen een half uur ingevuld via de mobiele landingspagina!

 

 

Fase 3: Verlangen naar bourgondisch genieten creëren

Drie weken voor de opening, vlak voor de kerstdrukte in de stad, organiseerde wij nog een grande finale om ‘t Zotte Lemke te onthullen. Op de social media kanalen kondigden we aan dat er wat stond te gebeuren op een bepaald moment op de Lange Hezelstraat 59. Maar wat dit ging zijn, lieten we nog geheim. Toen een groepje mensen zich op het genoemde moment verzamelde op locatie, zagen zij een gedekte tafel, een bel en een bordje met de tekst ‘Bourgondisch genieten? Druk op de bel!’. Wat er toen gebeurde kunnen jullie het beste zelf bekijken in het onderstaande filmpje.

 

Fase 4: Onthulling en tot actie aanzetten

Na deze bourgondische pop-up ervaring deelde wij de video op onze social media kanalen, veranderden we de naam van de kanalen naar ‘Brasserie ‘t Zotte Lemke’ en vervingen we de mysterieuze raamsticker voor het definitieve woordmerk op de ruit met bijpassend uithangbord.
Op dat moment ging ook de website live en zetten we de mensen aan om een kijkje te gaan nemen op de website en om daar alvast te reserveren voor een diner na de opening.

Niet veel later pakte ook Indebuurtnijmegen weer ons bericht op (zoals verwacht) en maakte opnieuw een artikel, ditmaal over de onthulling. Hierdoor kreeg de website gelijk een boost in bezoekers en waren de laatste plekken op de gastenlijst voor de 2e opening binnen no-time vol!

 

 

De succesvolle opening(en)

Beide drukbezochte openingen waren zoals genoemd dus een succes. In gesprek met een aantal gasten en prijswinnaars werd nog even bevestigd dat de gekozen strategie de juiste was. De bezoekers waren vanaf het begin nieuwsgierig geweest en bleven alles volgen in de hoop meer informatie te krijgen over wat er nou in het iconische pand kwam, zo vertelden ze.
Een winnares gaf zelfs aan halsoverkop tijdens een lunch te zijn weggerend, omdat ze zag dat er een setje in de buurt was verstopt. Ze had al eerder drie keer misgegrepen en was erop gebrand deze wel te bemachtigen. Het is haar gelukt.

“ Een winnares gaf zelfs aan halsoverkop tijdens een lunch te zijn weggerend, omdat ze zag dat er een setje in de buurt was verstopt. ”

Benieuwd geworden naar Brasserie ‘t Zotte Lemke? Neem dan maar eens een kijkje op www.zottelemke.nl en reserveer vast voor een avondje heerlijk, en echt bourgondisch, genieten in ons eigen mooie Nijmegen.

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

Een panna als afscheid.

Hi, ik ben Renee en ik heb de afgelopen maanden de plek van communicatie stagiaire mogen vullen binnen het team van BYRON. Aangezien ik spontane migraine krijg van het woord lipstick en bij hoge uitzondering van een bruiloft de nagellak achter uit een vergeten laatje haal, voelde ik mij al snel op mijn plek in een team met bijna alleen maar mannen.

Ontdek dit item ITEM DOOR RENEE
alt-tekst

Zien wat we voor andere klanten hebben gedaan?

Bekijk een van onze cases
brandalarm

Nieuwe case online!

Check 'm hier