Wie gaat er dit jaar met de Gouden Loeki naar huis?

4 minuten

DATUM: 04 / 03 / 21

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / WIE GAAT ER DIT JAAR MET DE GOUDEN LOEKI NAAR HUIS?

Wie gaat er dit jaar met de Gouden Loeki naar huis?

4 minuten

DATUM: 04 / 03 / 21

De meeste van ons kennen de Gouden Loeki awards wel. De publieksprijs die al sinds 1995 door de STER wordt uitgereikt aan de beste reclame van het jaar. Ook dit jaar was er weer een spannende race om deze prijs. Maar waarom wordt deze prijs eigenlijk uitgereikt en hoe is de Gouden Loeki ontstaan?

Hiervoor gaan we even een stuk terug. Oorspronkelijk werd Loeki de leeuw in 1952 ontworpen door filmproducent Joop Geesink. Loeki was een pop van 25 centimeter lang en was gemaakt van hout en stof. Misschien ken je hem nog wel. Hij werd in het begin ingezet als mascotte van de KLM, ter aanmoediging van het Nederlands elftal. De naam Loeki is gekozen vanwege de internationale toon en is afgeleid van het Engelse woord ‘Look’. Twintig jaar later werd Loeki pas echt bekend in Nederland. In 1972 klopte Joop Geesink namelijk aan bij de STER. Reclamespotjes moesten in deze tijd van elkaar gescheiden worden en Joop wilde dit doen door tussendoor korte en grappige filmpjes af te spelen. Zo gezegd, zo gedaan. Loeki de leeuw werd sterspeler in deze filmpjes van maximaal 4 seconden en hij was ruim 50 keer per dag te zien op de buis. Het Nederlandse publiek vond hem geweldig. In totaal zijn er meer dan 7000 korte filmpjes gemaakt van Loeki waarin hij niet veel meer zei dan de bekende uitspraak: ‘Asjemenou!’. Loeki heeft het ook goed gedaan in het buitenland. Hij is 10 jaar lang mascotte geweest van de reclame op de Franse omroep TF1. Daar kennen ze hem als Le Petit Lion. Gedurende de jaren werden de filmpjes verkocht aan diverse landen zoals Oostenrijk, Portugal, Griekenland, Italië, Japan, Groot Brittannië en lokaal in de Verenigde Staten. Na het overlijden van Joop Geesink in 1984 koos zijn dochter Louise Geesink ervoor om zijn werk voort te zetten. Ze ging in zee met illustrator Wil Raymakers en samen maakten ze een strip voor het kindertijdschrift Okki.

Helaas moest Loeki zijn carrière als reclamester op tv in 2004 stoppen. Voor de STER werden de productiekosten van de filmpjes te hoog. Maar het Nederlands publiek was het er niet mee eens. Op 16 maart 2005 had de Efteling een publiciteitsstunt georganiseerd: een studentenvereniging uit Utrecht had de Leeuw zogenaamd ontvoerd om te voorkomen dat hij in een stoffig archief zou belanden. Loeki heeft in de Efteling tot 2012 als hoofdact in de bekende carnaval festival attractie gestaan. Heel toevallig is dit niet, want deze attractie is ontworpen door de vader van Joop Geesink. Maar het gemis van Loeki bleef groot. In 2019 kreeg het Nederlands publiek het voor elkaar om Loeki nog een keer terug te laten keren op de buis. Ze hebben namelijk destijds een petitie gestart, die meer dan 18.000 keer is ondertekend. Maar er is nog meer goed nieuws. Ster-baas Frank Volmer maakte afgelopen maandagochtend namelijk bekend dat Loeki deze sportzomer weer terugkeert op de televisie. Aankomende sportzomer zullen we hem weer zien tijdens de reclameonderbrekingen van de NPO. Nou kan ik hem ook eens op tv voorbij zien komen.

Toch nog even terug naar de Gouden Loeki. Zoals de intro al vertelde, reikt de STER sinds 1995 elk jaar een publieksprijs uit voor de beste en slechtste reclame. De STER wilde Loeki een eerbetoon geven door de publieksprijs naar hem te vernoemen. Je voelt ‘m al aankomen: ‘De Gouden Loeki’. Duh. Zo was er ook dit jaar weer een razend spannende wedstrijd. De genomineerde commercials die het tot de top 10 hebben geschopt, zijn: van Dank aan de zorg, Douwe Egberts, Jumbo (2x), McDonald’s, Ministerie van Volksgezondheid (2x), PLUS, Spieren voor Spieren en Staatsloterij. Maar Er kan natuurlijk maar 1 winnaar zijn. We hebben de uitslag ook hier voor jullie. De winnaar van dit jaar is de Staatsloterij! Het is maar liefst de derde keer op rij dat de Staatsloterij met de Gouden Loeki naar huis gaat. Afgelopen twee jaar hebben ze gewonnen met het hondje Frekkel en de egel Freddie. En dit jaar wordt de zwarte poes Frummel beloond. Deze aandoenlijke reclame is voor mij een terechte winnaar. Naast de prijs voor de beste reclame is er natuurlijk ook een prijs voor de slechtste reclame, ook wel de loden leeuw genoemd. Vanaf nu kan je de reclame die jij het meest irritant vindt, nomineren op AvroTros.

Ben jij het eens met de winnaar? Of had je liever iemand anders met de prijs naar huis zien gaan? Bekijk alle toffe reclamefilmpjes nog een keer door gebruik te maken van de linkjes hieronder. Bedankt voor het lezen!

Dank aan de zorg: https://vimeo.com/408904020
Douwe Egberts: Video’s maandag 30 maart – Zeg iets liefs met Douwe Egberts #metelkaar – YouTube
McDonald’s: https://www.youtube.com/watch?v=aQANQf8sQIs&feature=emb_title
Jumbo: https://www.youtube.com/watch?v=Br1tShI65mQ&feature=emb_title
Ministerie van VWS: https://www.youtube.com/watch?v=vqNeKaM1ooc&feature=emb_title
Staatsloterij: https://www.youtube.com/watch?v=IbSuP8rF7BY&feature=emb_title
PLUS: https://www.youtube.com/watch?v=0ZCfJYgiddU&feature=emb_title
Spieren voor Spieren: https://www.youtube.com/watch?v=slgDzWplucE&feature=emb_title
Ministerie van VWS: https://www.youtube.com/watch?v=-McLqgca1Ck&feature=emb_title
Jumbo: https://www.youtube.com/watch?v=_N2mffhvCOY&feature=emb_title

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

Wat humor met je merk doet | Brandstof E10

De meeste van ons kennen de Gouden Loeki awards wel. De publieksprijs die al sinds 1995 door de STER wordt uitgereikt aan de beste reclame van het jaar. Ook dit jaar was er weer een spannende race om deze prijs. Maar waarom wordt deze prijs eigenlijk uitgereikt en hoe is de Gouden Loeki ontstaan?

Ontdek dit item ITEM DOOR BEN

Lees hier alle blogs!

Brandstof
brandalarm

We hebben weer nieuwe brandstof! De kracht van goede employer branding.

Bekijk het item!