Wanneer merkbewaking te ver gaat.

4 minuten

DATUM: 16 / 08 / 19

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / WANNEER MERKBEWAKING TE VER GAAT.

Wanneer merkbewaking te ver gaat.

4 minuten

DATUM: 16 / 08 / 19

Bij BYRON zijn we iedere dag druk bezig met het bewaken van de merken die we helpen bouwen. Een consistent merk is super waardevol en we doen er alles aan om dat zo goed mogelijk voor onze klanten te realiseren. We hebben daarvoor allerlei methoden en manieren om onze partners dit te kunnen beloven. Het gaat uiteraard een stuk verder dan de toepassing van de juiste kleuren en lettertypen. Denk bijvoorbeeld aan de tone-of-voice, beeldtaal, het gebruik van je merk door externen, maar ook het gewenste imago en associaties.

Imagoschade

Dat imago een belangrijke schakel is binnen een merkidentiteit werd wederom bevestigd door een van de bekendste merken, Ferrari. Het Italiaanse automerk staat bekend om haar strikte merkbewaking, en hield zichzelf daar afgelopen week weer netjes aan. Wat is allemaal dan gebeurd Ben? Tell me! Ontspan, dat stukkie komt nu.

Modeontwerper Philipp Plein, naar eigen zeggen een trouwe Ferrari-klant, postte een foto op Instagram. De foto is helaas inmiddels verwijderd, maar gewoon overal te vinden natuurlijk, want; internet. Op de foto is een groene Ferrari te zien met daarop een paar groene Philipp Plein sneakers. Zowel de auto als de sneakers zijn van de ontwerper. Plein vond de kleuren mooi matchen en besloot daarom ze samen op de foto te zetten. Vooralsnog lijkt dit niet volledig uit de hand te escaleren, toch heb je dat fout. Ferrari heeft namelijk de gehele (waarschijnlijk niet iedereen) juridische afdeling op Plein afgestuurd. Volgens hen gaat de foto ten koste van het imago van Ferrari en gaven ze aan beledigd te zijn. Alsof dat niet genoeg is beweren ze ook materiële schade opgelopen te hebben omdat Philipp Ferrari’s naam gebruikt voor commerciële doeleinden.

“ Vooralsnog lijkt dit niet volledig uit de hand te escaleren, toch heb je dat fout. ”

Tegenwoordig worden bekendheden betaald vanwege hun enorme bereik op social media. Vooral Instagram speelt hier een grote rol in. Niet alleen de berichten met een product van een bekend merk levert ze geld op, het gaat om het volledige profiel waarmee zogenaamde influencers een doelgroep bereiken. Deze doelgroepen zijn weer interessant voor bekende merken en op die manier is een Instagramprofiel tegenwoordig een merk op zich. Maar kunnen we dan niet concluderen dat iedere post van de bekende Instagrammers als commercieel gezien kan worden? En als dat zo is, waarom klaagt Ferrari Kylie Jenner, Cristiano Ronaldo, Joseph Klibansky, Scott Disick en Enzo Knol dan niet aan? Zij postten ook foto’s met Ferrari’s en ik kan me zo voorstellen dat het profiel van Kylie Jenner misschien niet helemaal aansluit bij het gewenste imago van Ferrari.

Ik vind de actie van Ferrari bijzonder. Ze maken een boel ophef en verliezen naar alle waarschijnlijkheid een trouwe klant, tenzij ze zich zullen verontschuldigen. Het is goed om op je strepen te staan als het op de bewaking van je merk aan komt maar zoals ik het zie heeft Ferrari inderdaad imagoschade opgelopen maar hebben ze dat vooral aan zichzelf te danken.

Wel vette auto’s trouwens.

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

Een merk met ballen.

Het is zondagochtend 10 uur en het fluitsignaal van de scheids klinkt. Na 18 blunders, 36 schoten die alle kanten op vliegen behalve de juiste en een paar slidings die eigenlijk waren bedoeld op de bal, gaan we de rust in. We staan maar met 1-0 achter en het geloof om te winnen is er zeker nog! Ik loop met de tien andere dames, gekleed in ons oranje tenue, richting het kleedlokaal voor een kop suiker met thee. Het vrouwenvoetbal groeit en de OranjeLeeuwinnen worden steeds populairder, hoe kan dat opeens?

Ontdek dit item ITEM DOOR RENEE
alt-tekst

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Bekijk onze diensten
brandalarm

Nieuwe case online!

Check 'm hier