Waarom VanMoof de gele trui draagt.

4 minuten

DATUM: 17 / 07 / 20

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / WAAROM VANMOOF DE GELE TRUI DRAAGT.

Waarom VanMoof de gele trui draagt.

4 minuten

DATUM: 17 / 07 / 20

Nu elektrische fietsen harder gaan dan fidgetspinners in 2017 lijkt het me een goed moment om even terug te schakelen (pun intended), dat ANWB jassie uit te trekken en te pauzeren. Voor mij persoonlijk is er één merk dat er ver bovenuit steekt en ik hoop dat ik jullie kan meenemen in mijn enthousiasme. Daarbij heb ik toch nog een nieuwe nummer 7 nodig, in het lijstje van Nederlandse merken waar we trots op mogen zijn. Bedankt RUMAG.

 

Er zijn een boel merken waar je uit kan kiezen. Welke elektrische fiets je uiteindelijk koopt hangt af van verschillende factoren. Voor mij persoonlijk is het niet eens spannend. Als je voor het gemak alle randzaken zoals je budget wegdenkt, is er maar één merk dat mij aantrekt: VanMoof. Kort voorstelrondje dan; VanMoof is een Nederlands merk dat zich onderscheidt door het aanbieden van slimme e-bikes Het merk bestaat nu ruim 10 jaar en heeft de branche inmiddels meerdere keren positief verrast. Niet alleen hun product en belofte is nieuw, ook het type merk dat ze creëren is vernieuwend. Zeker binnen de branche.

De Electrified was de eerste smart-connected e-bike op de markt en alle modellen die erna kwamen gaan nog steeds aan kop. Het prijswinnende-ontwerp van de fietsen is super minimalistisch en stijlvol. Toch heeft VanMoof het voor elkaar gekregen om er een ongekende hoeveelheid elektronica in te verwerken. De vooruitstrevende producten zijn te vergelijken met de producten van bijvoorbeeld Apple of Tesla. Merken waarbij het ontwerp van de producten niet lijdt onder de gewenste functionaliteiten.

“Mensen leggen hun auto ook niet aan de ketting als ze de stad in gaan. Je parkeert het en gaat verder met je dag. Wij vinden dat het met fietsen net zo zou moeten gaan.” – Ties Carlier, medeoprichter VanMoof.

Diefstal is een enorme USP (Unique Selling Point) van VanMoof. Althans, het voorkomen van diefstal natuurlijk. Sterker nog, VanMoof heeft er een missie van gemaakt om de diefstal van de fietsen een halt toe te roepen. De fietsen van VanMoof hebben geen slot zoals we gewend zijn, maar een ‘kick lock’. Daarmee zet de fiets zichzelf als het ware uit en gaat alleen aan door de eigenaar. Wat een trouw beestje is het ook. Als het je toch verstandig lijkt om een VanMoof te stelen, dan vindt de fiets daar ook nog het een en ander van. Die begint namelijk een toenemend hard geluid te maken om de aandacht van de mensen in de omgeving te trekken. Als je fiets toch wordt gestolen, wat dan? Dan heeft VanMoof daar een speciaal team voor klaarstaan. Zo werken er 25 Bike Hunters bij VanMoof. Ze gaan op jacht naar de gestolen VanMoofs en brengen deze terug naar de eigenaar. Wat is er nou leuker dan je gestolen fiets terugstelen? Dat hebben we allemaal wel eens gedaan, toch? Nee? Just me? Joe.

Met een geschatte omzet tussen de 80-100 miljoen voor 2020 is VanMoof niet echt meer een start-up te noemen en kan er niet langer alleen op online marketing gefocust worden. Onlangs hebben ze hun eerste internationale TV-commercial gelanceerd, genaamd; Time to ride the future. De commercial wordt in Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland uitgezonden. Ze willen met deze campagne de kijker bewust maken van onze vastgeroeste gewoonten en patronen. Het is tijd voor een andere manier van vervoeren. Ondanks de goede bedoelingen van de commercial liggen de Fransen weer eens dwars. De Franse reclamewaakhond, ARPP heeft de commercial in Frankrijk verboden omdat het een ‘klimaat van angst’ zou veroorzaken. Daarnaast zou de auto-industrie in een kwaad daglicht gesteld worden. Dat heeft vast niks te maken met het feit dat de Franse auto-industrie het even errug moeilijk heeft. Dit allemaal werd in een brief, waarschijnlijk gewoon in het Frans, medegedeeld aan VanMoof.

Uiteindelijk heeft VanMoof nog wel met een statement gereageerd waarin ze, met ijzersterke argumenten, de ARPP onderuit halen. Maargoed, we zien in Amerika dagelijks dat je met genoeg macht kan roepen en doen wat je wilt zonder dat je daar verantwoordelijk voor wordt gehouden. Natuurlijk valt hier ook een kans in te zien en wordt er, like yours truly, door verschillende platformen over geschreven. We zullen er nooit een antwoord op krijgen, maar misschien zorgt deze Franse waanvoorstelling zelfs voor meer aandacht voor de campagne dan het anders had gekregen.

Met de unieke fietsen, het ’trapslot’ en de Bike Hunters kunnen we concluderen dat VanMoof anders is dan de rest. Ze zijn continu op zoek naar verbeteringen voor hun producten en zullen niet stoppen totdat iedere fietsendief het heeft opgegeven. Het is indrukwekkend hoe ze van iets, voor ons Nederlanders gewoons, iets bijzonders weten te maken. Ze geven de gebruikers het gevoel dat ze onderdeel zijn van de toekomst van vervoeren door simpelweg hun producten te gebruiken. VanMoof is zonder meer één van de Nederlandse merken waar we trots op mogen zijn, je laat niet zomaar de Franse auto-industrie schrikken.

 

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

Wat is branding? l Brandstof E04

Ontdek dit item ITEM DOOR SOZYAR

Ben's collega worden?

Jobs
brandalarm

Nieuwe case online!

Check 'm hier