PERSONAL BRANDING ALS EEN GEIT: HEF.

4 minuten

DATUM: 15 / 12 / 21

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / PERSONAL BRANDING ALS EEN GEIT: HEF.

PERSONAL BRANDING ALS EEN GEIT: HEF.

4 minuten

DATUM: 15 / 12 / 21

In 2009 maakte het grote publiek kennis met de man wiens (kut)leven als volgt kan worden omschreven: witte sokken in Adidas slippers, je baard laten groeien, een huurbak verlengen en natuurlijk een jerry in je mond. Julliard Frans, beter bekend als Hef (Bundy), is een Nederlandse rapper uit Rotterdam en is hét voorbeeld van hoe je als artiest met personal branding omgaat. En misschien doet hij het niet eens bewust. 

“Ik droeg gewoon m’n slippers ik dacht nooit dit gaat een rage worden.”

Hef rapt al sinds zijn doorbraak met Puur in 2008 over hetzelfde. Saai? Subjectief. Consistent? Zeker.
Opgegroeid in o.a. Hoogvliet kwam Hef al snel in contact met het criminele circuit. Dat is dan ook een veel voorkomend thema in zijn muziek. Naar eigen zeggen heeft deze jeugd hem juist gered, omdat hij op straat is begonnen met rappen en daar inmiddels al ruim een decennia van kan leven.

Goed, nu jullie elkaar kennen. Hef is niet alleen succesvol met zijn muziek, maar is ook erg goed in personal branding. Ondanks het toenemende succes lijkt hij, komt ie, zo normaal gebleven. Hij weet precies in welke ruimte hij zich wilt bewegen en waar hij zich comfortabel voelt. Je zal hem dan ook niet gauw betrappen op inconsistentie. Ter illustratie: Hef dropt zijn albums altijd in de winter. Z’n marketing is anders, je verwacht hem wanneer het kouder wordt.

Je personal brand is alles wat er over jou te vinden is. Bij een rapper als Hef zijn dat niet alleen zijn nummers en interviews. Artiesten worden door merken steeds vaker ingezet als ambassadeur. Deze samenwerkingen zijn, in het geval van Hef, net zo goed onderdeel van z’n personal brand als dat zijn nieuwe pokoe of album is. Als merk kies je waar je zichtbaar wilt zijn en waar juist niet. Een samenwerking aangaan met een ander merk kan zo’n keuze zijn. In dat geval is het essentieel dat de samenwerking je imago versterkt. Hef lijkt zich dit als geen ander te beseffen. We nemen je graag mee in drie succesverhalen als het gaat om het versterken van je personal brand.

Hef x Mascotte: Jerry’s (Bundy Papers)
Een jointje, ganja, stickie ofwel jerry. Hef heeft nooit een geheim gemaakt van zijn voorliefde voor deze vredespijp. Als hij niet aan het blowen is, rapt hij wel over dat hij straks gaat blowen. En soms rapt hij zelfs dat hij nog gaat blowen, tijdens het blowen. Mascotte, een fabrikant van filters en vloeitjes, benaderde Hef om zijn eigen Bundy Papers onder het merk te lanceren. Mascotte beweert de beste vloeitjes te produceren, zonder compromissen te hoeven sluiten. Deze mate van zelfverzekerdheid is voor Hef ook niet onbekend. 

Kijkend naar de “ABC” van personal branding (authenticiteit, betrouwbaarheid en consistentie), een manier om je personal brand sterk neer te zetten, valt deze samenwerking perfect onder consistentie. De Bundy Papers zijn een extensie van Hef als persoon en leveren een bijdrage aan het imago van de stelselmatige jonkoklapper. 

Hef x Pockies Boxershorts
Pockies staat voor de couch culture. Ze maken onderbroeken met zakken waardoor je thuis een nieuw niveau van comfort kan ervaren. Zonder broek natuurlijk. In 2019 sloegen Pockies en Hef de handen ineen. Niet alleen verscheen er een boxershort met een print bestaande uit slippers, ook mocht Hef een print ontwerpen door met verf en een jerry als kwast aan de slag te gaan. 

Laten we eerlijk zijn, niemand minder dan de luie man himself moet ambassadeur zijn van de couch culture. Zijn bijdrage aan deze cultuur is dus ook een logische keuze. Bij deze collab hoorde ook productfotografie en Bundy ging natuurlijk zelf, ongeschoren en zonder shirt voor de camera staan. Real noemen we dat. Authentiek. 

Hef x Zeeman: SKEER
Iedereen weet dat Zeeman bekend staat om hun lage prijzen. De nieuwe naam van hun onlangs uitgebrachte streetwear lijn is dan ook geniaal bedacht. De SKEER-kledinglijn, waarvan Hef het gezicht is, moet jongeren aan het denken zetten. Dure kleding is zonde van het geld, aldus Zeeman en Hef. Om de aandacht naar de kledinglijn te versterken, schreef Bundy een bijpassend nummer. Hij zegt dat geluk niet in dure spullen zit en gebruikt in het nummer teksten als ‘het gaat om wie je bent, hoe je denkt, en niet je kleding.’ Deze mate van openheid, transparantie en toegankelijkheid maken het personal brand van Hef betrouwbaar. De samenwerking komt trouwens niet zomaar uit de lucht vallen, de kenners onder ons weten dat Hef vaak te vinden is in een wit Zeeman hemd. 

De samenwerkingen zijn dus een verlengde van de boodschap die Hef al vaker in zijn muziek deelt. Zijn (street)knowledge gaat verder dan het schrijven en maken van muziek. Vanuit een branding perspectief slaagt Hef erin zijn samenwerkingen zo in te zetten waardoor de waardes van zijn personal brand betekenisvol geladen worden. Hef werkt alleen samen met merken die zijn brand versterken. Zijn samenwerkingen zijn goed getimed, logisch en niet al te serieus. Mascotte, Pockies en Zeeman hebben Hef ook niet willen veranderen, maar heel bewust voor hem gekozen. Hef is een echte, hij hoeft zich nergens anders voor te doen. Hij is gewoon die guy die mensen mogen.

Heb m’n huurbak al een week, morgen moet ik hem terugbrengen, of verlengen, maar dan moet ik wat slangen.

Wij hebben een concept voor je volgende project. @Hef lees je mee? Doe even een belletje en ontdek ons geniale idee. #micdrop #bars

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

FIFAARWEL

Een boel geschreeuw, rondvliegende controllers, zo min mogelijk vrouwen in de ruimte en zoveel mogelijk doelpunten maken. Vooral mannen zullen nu een idee hebben waar ik het over heb, namelijk; een avondje FIFA. Terwijl dit voor een grote groep mannen net zo goed een eerste levensbehoefte zoals eten en drinken is, zullen we het wellicht toch anders moeten gaan noemen vanaf volgend jaar.

Ontdek dit item ITEM DOOR BEN
Twee oude mannen die FIFA spelen met pizza en cola.

We're hiring

jobs
brandalarm

Binnen BYRON zijn wij op zoek naar een designer!

Bekijk de vacature