Zaterdag 11 juli om 10.00 uur was het zo ver: de allereerste (online) editie van Nimma hacks. De huidige crisis zet veel ondernemers aan het denken over hun bedrijfsvoering. Deze tijd vraagt om oplossingen en nieuwe ideeën voor de toekomst van Nijmegen.
Als echte Nijmegenaren waren wij natuurlijk van de partij. De hackaton richtte zich op drie sectoren die hard geraakt zijn door de coronacrisis: Horeca, Cultuur & Entertainment en Logistiek & Duurzaamheid. Wij deden mee binnen de sector ‘Horeca’.
Na wat (flink veel) koffie waren we klaar voor de dag en gingen we als team de 24 uur tegemoet. Op zoek naar een creatieve oplossing voor de probleemstelling: “Hoe kunnen we het vertrouwen van onze Nijmeegse gasten terugwinnen en de verloren omzet terughalen?”. Een dag vol brainstormen bracht ons bij een mooi en veilig alternatief waarbij we niet alleen de horecabranche een boost geven, maar ook de entertainment branche hierin laten meeliften. 2 vliegen in 1 klap dus! We analyseerden de afgelopen periode en keken naar waar nog kansen lagen. Dat bracht ons bij het volgende:
We kwamen uit op een concept waar we inspelen op de ‘Zomer in Nijmegen’. Vakantie in eigen land, waarbij we horeca en entertainment een verdiend podium bieden met vele mogelijkheden.
Het voorjaar en de zomerperiode zijn voor de Nijmeegse horeca normaal gesproken een groot feest. De zon schijnt, het bier vloeit en de stad stroomt in juli vanuit de hele wereld vol met feestgangers en wandelaars tijdens de zomerfeesten. Sinds maart leven we echter in een andere wereld. Gelukkig lijkt er voorzichtig licht aan het einde van de tunnel. Sinds 1 juli is de horeca weer open, zij het met de nodige maatregelen en beperkingen. Goed nieuws voor de horeca, maartoch maken veel horecaondernemers zich zorgen. Festivals en bijeenkomsten zijn tot zeker 1 september nog verboden. Hierdoor lopen ze alsnog veel inkomsten mis. Het grootste gemis is het niet doorgaan van de zomerfeesten.
Maar wat viel ons op? Sinds juni hebben veel landen hun grenzen weer geopend voor toeristen, maar toch blijft een grote groep mensen deze zomer in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder zo’n 29.000 mensen. De helft van de ondervraagden is helemaal niet van plan om op vakantie te gaan. Een derde wil wel graag gaan of heeft al geboekt, maar ook daarvan blijft 42 procent in eigen land. Dat is bijna de helft! We zijn hierop verder gaan brainstormen en kwamen uit op een concept waar we inspelen op de ‘Zomer in Nijmegen’. Vakantie in eigen land, waarbij we horeca en entertainment een verdiend podium bieden met vele mogelijkheden. Dit is natuurlijk het idee in een notendop.
We kijken terug op een leuke (lange!) dag met een resultaat waar we trots op zijn. We hopen de Gemeente input te hebben gegeven en hebben ons als team weer eens naar elkaar bewezen!