Wat een vernieuwde website voor je merk kan doen

6 minuten

DATUM: 24 / 06 / 21

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / WAT EEN VERNIEUWDE WEBSITE VOOR JE MERK KAN DOEN

Wat een vernieuwde website voor je merk kan doen

6 minuten

DATUM: 24 / 06 / 21

Het is je vast al eens gebeurd: je gaat naar je favoriete site en opeens is alles anders. Vaak zijn de veranderingen een aangename verbetering, maar soms ook niet. De meeste aanpassingen die op veelbezochte sites gemaakt worden zijn gelukkig bijna niet te merken. Heb je de aanpassingen aan onze site bijvoorbeeld al gemerkt?

Er zijn veel redenen waarom je als merk je website gaat vernieuwen. Het up-to-date blijven met de huidige webdesign trends is één van de meest voorkomende redenen. Want zeker in het land des internet komen en gaan trends sneller dan de gemiddelde persoon kan bijhouden. Als je website drie jaar lang niet is geüpdate kan het er alweer heel erg achterhaald uitzien. Reddit is daar een schoolvoorbeeld van.

Reddit’s redesign

Niet iedereen is misschien bekend met Reddit, ondanks dat het dagelijks meer dan 50 miljoen unieke gebruikers heeft. Het is een social medium waar mensen links, afbeelding en lappen tekst kunnen delen. Gebruikers kunnen deze content dan liken en disliken. En mocht men zich er erg sterk over voelen, dan kunnen ze eronder reageren. Eind 2016 kwam Reddit met een redesign, hieronder rechts afgebeeld. Dit maakte de site een stuk frisser en het legde de focus meer op mobiel gebruik. Aangezien het ontwerp sinds de 00’s niet meer grondig aangepakt was, kan je wel stellen dat het grondig nodig was.

Nieuwe site Reddit vergelijking

Het herontwerp samen met een aangescherpt anti-haat beleid zorgde ervoor dat Reddit van 170 miljoen unieke maandelijkse gebruikers in 2016 tot maar liefst 430 miljoen in 2019 groeide. In dezelfde periode stegen de inkomsten van 15 miljoen dollar per jaar naar 130 miljoen. Er kan dus wel gesteld worden dat het nieuwe ontwerp mee heeft geholpen om de site een nog groter succes te maken. Dat gaat dan wel gepaard met een goede strategie er achter. Met alleen een mooie nieuwe site kom je er niet.

Toch schoot het bij sommige bestaande gebruikers in het verkeerde keelgat. Begrijpelijk ook wel, hun favoriete sociale medium veranderde plots na jaren en verandering leidt niet altijd tot een betere ervaring voor de gebruiker. Voor de sceptische gebruiker was er gelukkig een oplossing. Hoewel Reddit een eigen app had lieten ze third party ontwikkelaars ook om apps te ontwikkelen voor het platform. Velen van deze ontwikkelaars behielden de layout en user experience van het oude ontwerp. Voorbeelden van dit soort apps zijn Boost, Apollo en Sync Pro. Daarnaast kon je in de browser voor lange tijd het oude design gebruiken, mocht je dat willen. Oude gebruikers behielden zo de vrijheid om vast te houden aan wat ze gewend zijn, terwijl nieuwe gebruikers konden genieten van een simpelere interface. Een win-win situatie.

Het oude Reddit ontwerp kan je trouwens nog terug zien met de Wayback Machine van het internet archive, mocht je zelf willen zien hoe het “in de goed oude tijd” was.

Hoe het niet moet: Digg

Ooit gehoord van Digg? Niemand neemt het je kwalijk als je dat niet doet. Voordat Reddit groot werd waren zij het grootste platform om links te delen en daar op te reageren. Maar in 2010 sloeg het tij om. Ze kwamen met een redesign zo slecht dat het eigenlijk Reddit succesvol maakte. Digg deed hetzelfde als Reddit, linkjes delen en daar dan op reageren. In 2008 waren ze nog bezig met een deal om het bedrijf aan Google te verkopen voor 200 miljoen. Dit ging uiteindelijk niet door, deels te danken aan de crisis. Toen in 2010 het redesign werd doorgevoerd ging alles mis. Het bedrijf verloor in 4 jaar 99.75% van zijn waarde en werd in 2012 voor 500.000 dollar verkocht. Laten we eens kijken waar het allemaal verkeerd ging.

Nieuwe site Digg vergelijking

In het herontwerp is het eerste dat opvalt dat er een poging is gedaan om met de trends van de tijd mee te gaan. Ook is het groen dat eerst aanwezig was gelimiteerd tot de “Join Digg” knop. Hoewel je call-to-action knoppen een felle kleur geven een goed idee is, zorgt het verdwijnen van het groen hier wel voor een stuk zakelijkere site dan wat het voorheen was. Het lijkt ook ineens een stuk meer op Facebook.

Wederom kan het worden verweten aan de strategie. Dit keer in de slechte zin. Populaire functies zoals bury (duimpje omlaag), posts van vrienden en favorieten werden verwijderd. Vermoedelijk omdat investeerders het meer op andere sites wilden laten lijken. Daarnaast had een handjevol populaire gebruikers de touwtjes in handen wanneer het om content ging. Kortom het werd een stuk minder democratisch dan de originele insteek van het platform was. Met de essentie van Digg out of the window, verloor de site de helft van zijn gebruikers in de eerste maand na het redesign. Reddit verwelkomde de gebruikers van Digg met open armen. Ze verwerkte zelf tijdelijk een schep in het logo, zodat ze zich snel thuis zouden voelen.

Digg.com bestaat nog wel, maar het is lang niet meer wat het ooit was. Op het moment van schrijven had de featured article op de voorpagina maar 67 likes. Een schim van het platform van 200 miljoen dollar dat het in 2008 was.

Hoe wij het deden

Frequente bezoekers van onze site hebben de recente aanpassingen misschien al wel gespot. Het is niet onze eerste redesign en de meest recente was ook relatief minimaal vergeleken met wat we vorig jaar deden. Maar de aanpassingen hadden een doel en het lijkt nu al zijn doel te volbrengen.

Het voornaamste doel was de performance van de site verbeteren. Een snellere site zorgt voor een betere ervaring en voor de SEO is het ook een belangrijke factor. Dat heeft te maken met de gebruikservaring. Google wil de beste sites aanbieden, dus willen ze voorkomen dat je naar een site gaat die even log aanvoelt als een vrachtwagen op de snelweg die net onder de 90 rijd.

byron-redesign

Naast performance wilden we de interactie bevorderen en de navigatie makkelijker maken. Hierboven zie je de subtiele verschillen, bovenin de oude site, beneden de huidige. De grootste verandering is het vervangen van de video met een case. De video tankte de performance van de site en daarnaast, door in plaats daarvan een case uit te lichten, moedigen we de gebruiker aan om direct ons werk te bekijken. Niet alleen kan men nu direct zien wat we visueel in huis hebben, maar ook onze werkwijze wordt uitgelegd in onze cases. 2 vliegen in 1 klap. De andere aanpassingen bevorderen de navigatie op de site. We hebben het duidelijker gemaakt waar je moet klikken om bijvoorbeeld onze cases te zien of om contact op te nemen.

Deze aanpassingen hebben we stilletjes gelanceerd, zo konden we een goed beeld krijgen op hoe de analytics veranderde zonder de impact van een aangekondigde lancering. De eerste tekenen zijn al veelbelovend. Meer mensen vinden de contactmogelijkheden op onze website en we zijn de afgelopen weken vooral bezig geweest met het inplannen van kennismakingsgesprekken. Daarnaast bereikten we binnen twee weken een all time high van vertoningen in Google.

Wat hebben we dus geleerd

Vanuit alle behandelde voorbeelden is het duidelijk dat het belangrijk is om een goed doel te hebben en dat je de aanpak toespitst op je gebruikers. Weten wat de belangrijke en wellicht populaire functies van je site zijn en deze altijd een plaats bieden is key in het blijvende succes van je site. Goede kans dat je niet weet wat het belangrijkste deel van jouw site is. Misschien dat je wel gebruik kan maken van onze merkanalyse of merkstrategie diensten. Of misschien heb je hulp nodig bij het realiseren van een nieuwe site? Dat kunnen we ook voor je oppakken.

Waar je ook tegenaan loopt, ik hoop dat dit beetje brandstof je heeft kunnen inspireren om door te pakken. Zo niet, kom een keertje met ons sparren. Wie weet maken we samen in de toekomst hele mooie dingen.

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

Voetbalreuzen gaan er met gestrekt been in

Het kan niemand zijn ontgaan, twaalf voetbalreuzen hebben de handen ineengeslagen en de ambitie uitgesproken om een nieuw Europees voetbaltoernooi te organiseren: de European Super League (ESL). Vanuit alle hoeken klinkt kritiek en er lijken nauwelijks voorstanders te zijn. Hoe kan het dan dat deze clubs, met zoveel cultuur, geschiedenis en fans, dan toch tot dit besluit zijn gekomen?

Ontdek dit item ITEM DOOR KARL
Karl

Wil jij je site ook in een nieuw jasje steken?

Neem contact op!
brandalarm

We hebben weer nieuwe brandstof! Wat zie jij in deze logo's?

Bekijk het item!