Sinds een aantal jaren kunnen we er ook in Nederland niet meer omheen; Black Friday. Hét moment om die lang gewilde aankoop te doen. Kies je er net zoals Michiel voor om de gehele collectie op ASOS te bestellen of ga je toch voor die nieuwe stofzuiger? De afgelopen week zijn we als consument overspoeld met flinke kortingen. Hiervoor is elk mogelijk communicatiemiddel aangegrepen. Maar wat is Black Friday nou eigenlijk? En hoe spelen merken hierop in?
Black Friday is in Nederland nog helemaal niet zo lang een belangrijke dag voor de shopaholics en (web)shops onder ons. Dit fenomeen is een aantal jaren geleden overgewaaid vanuit Amerika. Vanaf 2015 begonnen steeds meer bedrijven in Nederland te adverteren. In Amerika is Black Friday dé dag waarop het kerstshoppen van start gaat; de dag na Thanksgiving. Winkels merkten dat veel consumenten op deze dag kerstinkopen gingen doen. Het is tenslotte een vrije dag in de VS. Dus wat deden winkels? Zij gooiden hun producten op de dag na Thanksgiving in de sale. Dit is hoe het allemaal begon. Maar hoe komt Black Friday aan zijn naam? In de jaren 60 was het de vrijdag na Thanksgiving extreem druk op het wegennet van Philadelphia. Zo druk dat er enorme files ontstonden. De politie vervloekte deze dag als Black Friday. Later, in de jaren 90, draaiden retailers die in het rood stonden, door de enorme drukte op deze dag, toch nog winst. Dit worden ook wel zwarte cijfers genoemd, waardoor de naam Black Friday nog meer tot zijn recht kwam.
Deze Amerikaanse dag is uitgegroeid tot een wereldwijd spektakel dat jaarlijks plaatsvindt. Ook in Nederland is het de afgelopen dagen al flink onder de aandacht gebracht. Ik zal toch niet de enige zijn die al winkelmandjes vol heeft, om deze voor de helft van het geld af te rekenen? Althans, de helft van het geld? Dat is nog maar de vraag. Zijn de originele prijzen die ze laten zien met Black Friday wel daadwerkelijk de originele prijzen? Dit is een veelbesproken kwestie en het kan veel kritiek opleveren onder de koopjesjagers. Maken sommige winkels dan daadwerkelijk misbruik van Black Friday? Ja. Dat gebeurt zeker. Lang niet allemaal hoor, maar er zijn bedrijven die de zogenoemde fantasieprijzen gebruiken om hoge kortingen te faken. De “originele prijs” waar ze de korting vanaf halen, ligt vele malen hoger dan de daadwerkelijke originele prijs. Hierdoor lijkt de korting veel interessanter. Dus, pas op!
Oké, we weten nu wat Black Friday is en dat je op je hoede moet zijn. Maar hoe gaan de shops in Nederland hier mee om? Omdat Black Friday een dag is geworden in Nederland waar je als consument en retailer niet meer omheen kan, doen eigenlijk (bijna) alle winkels hieraan mee. Kort gezegd, ze hebben geen keuze. Als de consument bij de ene winkel niet de aantrekkelijke korting krijgt, dan gaan ze wel naar de volgende. Toch? Als je er goed over nadenkt wordt de lokale ondernemer in deze situatie wel in een hoek gedrukt. Als je er niet in meegaat kan je zomaar klandizie kwijt raken. Ga je er wel in mee, dan is het waarschijnlijk dat er meer klanten komen, maar is dit voor elke lokale ondernemer winstgevend genoeg?
Voor meerdere lokale ondernemers is Black Friday dus niet de meest favoriete dag in het jaar, maar voor veel grote bedrijven juist wel. Om de kortingen van hun producten onder de aandacht te brengen bij de consument, worden er campagnes en advertenties ingezet. De afgelopen dagen komt er om de haverklap een advertentie voorbij op social media, maar ook langs de snelwegen en in het centrum zijn ze niet te missen. Er zijn verschillende manieren van campagnes voeren, met natuurlijk als doel de omzet te verhogen. Zoals we al weten draait Black Friday om korting, korting en nog eens korting. Koopjesjagers gaan erop uit of struinen het internet af om de beste deals te scoren. Cards Against Humanity pakte het een aantal jaren geleden anders aan. In plaats van de prijs van de spellen te verlagen, gooiden zij de prijs juist met $5 omhoog. En guess what? Ze verkochten meer spellen dan gewoonlijk. Ze brachten het als een ‘once-in-a-lifetime deal’ en vonden dat zij er wel mee weg konden komen, al werd daar wel een paar duizend dollar aan omzet voor op het spel gezet. Met een beetje lef en een goede communicatie worden dit soort campagnes vaak gewaardeerd. Door mij in ieder geval wel.
IKEA kiest er ook voor om het dit jaar eens anders en duurzamer aan te pakken. Ze roepen ‘Bring Back Friday’ in het leven. Wanneer je een oud meubel van de Zweedse keten naar de winkel brengt, krijg je de dubbele waarde van het meubel terug in de vorm van een IKEA cadeaubon. Je naar de winkel gebrachte meubel wordt in de koopjeshoek gezet. Dit is toch een ideale win-win situatie? Iemand blij maken met je oude meubel en zelf wat nieuws kunnen aanschaffen. Mijn complimenten IKEA.
Maaaar, het is Black Friday vandaag en voordat alle artikelen uit mijn volle winkelmandjes zijn uitverkocht, ga ik die snel afrekenen! Mocht je nou geen favorietenlijstje hebben samengesteld de afgelopen week? No worries! Maandag staat ten slotte Cyber Monday op de agenda.