Medewerkers; de brandstof voor een organisatie
16 jan 2020

Medewerkers; de brandstof voor een organisatie

Extern winnen is intern beginnen. Een uitspraak waar je in de marketingcommunicatiebranche mee wordt doodgegooid. Toch zit er zeker een kern van waarheid in. Medewerkers vormen de organisatie, zij dragen het merk uit naar buiten. Maar hoe blijf je je medewerkers stimuleren? Hoe zorg je ervoor dat ze betrokken raken bij de organisatie?

Je kunt er op verschillende manieren voor zorgen dat de medewerkers zich betrokken voelen en daadwerkelijk uitdragen waar het merk voor staat. Zo kun je inspelen op een actualiteit of een feestdag, een evenement organiseren, medewerkers inzetten als ambassadeurs of ze in het zonnetje zetten. Mijn favoriete internal branding cases heb ik op een rijtje gezet.

Medewerkers vormen de organisatie, zij dragen het merk uit naar buiten.

SuperCrew

Ken je het MTV programma uit 2003, Punk’d nog? McDonald’s deed ongeveer hetzelfde, alleen in plaats van celebrities namen zij crewleden in de maling. In de campagne SuperCrew worden managers in de meest vervelende en benarde situaties geplaatst tijdens hun werk om zo hun vaardigheden te testen. Als ze slagen worden ze als blijk van waardering verwelkomt tot de SuperCrew met een bijpassende pet. Een blijk van waardering kan veel doen met mensen, het stimuleert en motiveert ze. Als je de volgende keer op je euroknaller staat te wachten let dan even op de schermen, want deze video’s worden daarop uitgezonden.

Transavia

Dit jaar won Transavia de Dutch Marketing Award voor beste internal branding company. Wie had dat gedacht, want in 2015 ging het helemaal niet zo goed met de organisatie. Er werd een gewaagd besluit genomen dat achteraf een meesterzet blijkt te zijn geweest. Ze kozen ervoor om het merk te vernieuwen en een internal branding traject in te gaan. Met series als People of Transavia, Welkom aan boord en Gek op reizen laten ze zien wie de mensen achter Transavia zijn. Ze zetten hun medewerkers dus in als echte brand ambassadors. Dit vergroot de geloofwaardigheid bij de consumenten en geven het idee dat ze de organisatie beter leren kennen. Voor de medewerkers draagt dit bij aan de betrokkenheid met het merk dat uiteindelijk zal leiden naar het verbonden voelen met het merk. Het wordt dan ook vaak de Transavia familie genoemd.

The C&A Future Challenge, bringing out the best in u

C&A daagde hun medewerkers van alle filialen uit om met ideeën te komen over hoe ze (potentiële) klanten in de toekomst beter konden bereiken. Elk filiaal mocht een idee inzenden en presenteren op het zakelijke evenement. Tijdens dit evenement stonden de drie kernwaarden (toekomst, trots en team) centraal. Alle teams kwamen in dezelfde outfit die binnen de dresscode viel. Dit zorgde voor samenhorigheid en een sterk teamgevoel. Door het competitieverband werd, zoals de slogan ‘bringing out the best in u’ van het evenement al luidde, het beste in de medewerkers naar boven gehaald. Op dit evenement werd plezier gecombineerd met het zakelijke aspect. Medewerkers weten wat er speelt op de werkvloer en daar moet naar geluisterd worden. In plaats van top-down communicatie zette C&A bottom-up communicatie in. Hierdoor voelen de medewerkers zich gehoord, begrepen en zullen ze zich meer inzetten voor de organisatie. Uiteindelijk is 20% van de ideeën echt uitgevoerd en ontving C&A de Gouden Giraffe 2017 in de categorie intern event.

Sint & Pieter

Toch is mijn all time favorite de campagne met Sint en Pieter van Coolblue. Afgelopen december heb je hem vast wel voorbij zien komen of een vervolg hierop. Door in te spelen op de actualiteit van het Sinterklaasfeest, wisten ze de medewerkers te raken. Alle medewerkers werden bij elkaar geroepen voor een belangrijke mededeling, Coolblue was verkocht voor een miljard pepernoten. De overname van Coolblue door Sinterklaas, geniaal! Consistentie is belangrijk bij Coolblue en dat zie je ook terug in alle uitingen waarbij humor centraal staat, zelfs op directieniveau. En dat deze actie weer met een enorme dosis humor wordt gebracht is niet verrassend, met de slogan ‘alles voor een glimlach’. Coolblue zou Coolblue niet zijn als ze niet heel slim deze interne campagne naar buiten toe laten ‘uitlekken’. Hiermee zorgen ze ook weer voor geweldige marketing richting de consumenten. 

Betrokkenheid onder de medewerkers zal uiteindelijk zorgen voor het behoud van personeel, een hogere productiviteit en uiteindelijk betere resultaten. Je kunt dus wel stellen dat de medewerkers de brandstof voor een organisatie zijn.


Geschreven door: Renee Theelen


BYRON Bureau voor Branding

Volgende blog