Toen mijn huisgenoot bij de zoveelste tv-reclame waarbij een branchevereniging een beroepsgroep in deze coronacrisis een hart onder de riem stak schreeuwde: “IK BEN DIE RECLAMES HELEMAAL ZAT!” begon ik na te denken. Waarom doen al deze organisaties dit? Je hoort er bijna niet meer bij wanneer je hier niet aan meedoet. Is het een mooi gebaar? Een hart onder de riem voor al die beroepsgroepen die hard worden getroffen of voor degene die tijdens deze crisis juist doorwerken? Of streeft het zijn doel voorbij?
Corona is nu zo’n twee maanden in Nederland. Flexibel als wij mensen zijn, zijn we massaal gaan thuiswerken, online gaan pubquizen en kinderen digitaal gaan onderwijzen. Bij BYRON hebben we onze vrijmibo nu stipt elke vrijdag om 16.00 uur via Google Meet. Voordeel: je kan je eigen drankjes regelen. Nadeel: je mist de gezelligheid van je collega’s.
Door het thuiswerken staat de tv nu elke ochtend aan. Tussen de nieuwsuitzendingen door heb je de Ster reclameblokken. Waar je eerst nog reclames van wasmiddel, auto’s en de nieuwste dagcrèmes zag, word je nu platgebombardeerd met reclames die ondernemers en beroepsgroepen een steuntje in de rug geven. Sympathiek, dat zeker. Maar ondertussen ook alles behalve origineel en een beetje zum kotzen.
“Opvallen tussen deze stortvloed aan dezelfde soort reclames? Dat gebeurt helaas maar weinig.
Gaan al deze organisaties (vaak non-profit) echt hun geld besteden aan de inzet van massamedia, waar ze naast sympathie niet veel mee bereiken? Een korte zoektocht op Google bracht mij het antwoord. Ster maakt in deze tijden een mooi gebaar door gratis reclametijd aan brancheorganisaties en belangenverenigingen zonder winstoogmerk te bieden.
Ze kunnen hun reclametijden niet vullen met commerciële partijen, dus ze gaan hier creatief mee om. Dit zorgt er wel voor dat de helft van het reclameblok bestaat uit reclames door brancheorganisaties en belangenverenigingen. Denk maar aan de reclame van ANBOS, de vereniging achter schoonheidsspecialisten of de reclame van OnderhoudNL. Opvallen tussen deze stortvloed aan dezelfde soort reclames? Dat gebeurt helaas maar weinig.
Ook als branchevereniging of belangenorganisatie zet je jezelf in de markt als merk. Je hebt normen en waarden waar je voor staat. Misschien ben jij wel een soort keurmerk, waardoor je kwaliteit kan waarborgen binnen het vakgebied. Dan wil je ook dat jouw reclame-uitingen hierbij aansluiten. Maar nu? Nu is elke reclame bijna hetzelfde. Terwijl niet elke branchevereniging of belangenorganisatie hetzelfde merkverhaal heeft.
Krijg je als organisatie zo’n mooie kans in je schoot geworpen? Logisch dat je het met beide handen aangrijpt! Probeer het wel eigen te maken. Kijk waar jouw organisatie voor staat en wat je wil uitstralen. Ook tijdens een crisis. Blijf dichtbij jezelf, maar wees ook creatief zodat je opvalt in de massa.