Waar we vroeger nog een fotograaf inhuurden, zijn we tegenwoordig steeds meer onze eigen fotograaf geworden. Onze smartphones maken haarscherpe foto’s en video’s. En met een app als Instagram is een middelmatige foto met één swipe kanshebber op een International Photography Award. Opeens is iedereen een professional.
Het betekent ook dat we gewend zijn geraakt aan diverse en nieuwe formaten en schermen. We gebruiken onze telefoons niet alleen meer voor sociale media. Zo worden websites ook steeds minder bekeken op desktop (horizontaal) en zijn ze tegenwoordig volledig ingericht naar de mobiele weergave (verticaal). Logisch, maar dat heeft ook gevolgen voor fotografie en video. Als je werkzaam bent in de snel veranderende digitale branche is het tijd voor vernieuwing. Ga aan de slag met verticale video.
Verticaal is de toekomst
Natuurlijk kun je het scherm van je telefoon gewoon draaien voor een andere weergave, maar wees eens eerlijk, eigenlijk is dat te veel moeite geworden, toch? We willen dus onze brandstof binnenkrijgen zonder daar iets voor te hoeven te doen. Lekker klikken, swipen, scrollen en gevoed worden. Bovendien kunnen we er door de impact van apps als Instagram Stories en Snapchat niet meer om heen, verticale video’s zijn de toekomst. En ik vind het prachtig!
“ Natuurlijk kun je het scherm van je telefoon gewoon draaien voor een andere weergave, maar wees eens eerlijk, eigenlijk is dat te veel moeite geworden, toch? ”
Een mooie samenwerking>
Voordat ik nu op de tenen van een groep filmmakers trap, ik beweer niet dat verticale video beter is dan horizontale video of dat het een het ander moet vervangen. Ik pleit er vooral voor om het naast elkaar te laten bestaan. Een mooi voorbeeld hiervan is IGTV. Dit is een uitbreiding van Instagram, waarbij fullscreen en verticale video’s geüpload kunnen worden. Het idee hierachter is om te concurreren met hét videoplatform Youtube. Bij IGTV is het uploaden van horizontale video’s niet eens een optie. Als je er heel even over nadenkt is dat ook logisch: IGTV werkt alleen op smartphones en hoe houd je die normaal gesproken vast? Juist, verticaal. Grote bedrijven als Nike passen hun materiaal daarop aan en creëren aparte content voor IGTV. Niet alleen de content die ze delen is inspirerend, maar de manier waarop ze nieuwe media gebruiken (zie hier) doet daar niet voor onder. Waar je vooraf wellicht dacht dat verticale video beperkt, bewijst Nike het tegendeel.
Niet alleen op social media kan verticale video een revolutie op gang brengen. Hoe vaak komt het voor dat je een website bezoekt en een groot deel van de afbeelding wegvalt, omdat er geen rekening is gehouden met de mobiele versie? Vaak, veel te vaak als je het mij vraagt. En als een horizontale afbeelding wel in z’n geheel te zien is, moet je vaak inzoomen om alles goed te kunnen zien. Bloedirritant. De term mobile first is inmiddels oud nieuws voor moderne mensen zoals ik. Maar ik hoop dat we naar een tijdperk gaan waarin websites niet alleen een mobiel ontwerp krijgen, maar ook unieke content: beeldmateriaal dat alleen voor verticale weergave gecreëerd is.
“ En als een horizontale afbeelding wel in z’n geheel te zien is, moet je vaak inzoomen om alles goed te kunnen zien. ”
‘The sky is the limit’
Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden die het biedt en welke ‘normen’ we gaan doorbreken. Welke ervaringen die we nu normaal vinden, zijn over een paar jaar verleden tijd? Welke andere perspectieven krijgen we bij de bekende situaties? Het verticaal filmen van een interview is niet perse nieuw, het is alleen anders gefilmd. De ervaring blijft in de kern hetzelfde, maar hoe zou het bijvoorbeeld zijn als we een voetbalwedstrijd van achter het goal, in de lengte, gaan bekijken. Blijft de ervaring dan hetzelfde? Of waant de kijker zich meer in het stadion omdat de ‘normale’ weergave bij voetbalwedstrijden niet overeenkomt met de realiteit?
In een gebied waar nog ontzettend veel te verkennen valt, zijn eindeloos veel mogelijkheden te vinden. Juist nu is het moment om de norm te bepalen en vooruitstrevend te zijn. De bekende media en beeldformaten zijn inmiddels al zo goed als uitgespeeld. Voor het gebruik van verticale video geldt het tegenovergestelde, the sky is the limit.
Inspelen op trends
Je denkt misschien ‘leuk al deze overdenkingen, maar ik wil de kampioenswedstrijd van PSV Ajax gewoon horizontaal kijken.’ Tuurlijk, ik ook. Maar wie mee wil gaan met de tijd, wie wil inspelen op trends en daar succes uit wil halen, kan niet om verticale video heen.
Youtube past tegenwoordig de weergave aan naar het type video. En daar zijn ze eerlijk gezegd vrij laat mee. In 2014 werd er een artikel gepubliceerd waaruit bleek dat we in 94% van de tijd onze smartphone verticaal vasthouden. Voor gebruikers is het dus niet alleen gemakkelijker, maar de boodschap die je wil delen komt ook beter aan. Snapchat geeft aan dat verticale content tot negen keer vaker in zijn geheel bekeken wordt dan horizontale foto’s of video’s. Dat klinkt indrukwekkend, maar is natuurlijk logisch aangezien Snapchat, net als Instagram Stories en IGTV, helemaal niet bedoeld is voor horizontale content. Echter, als we bedenken dat (naar verwachting) 75% van alle video’s in 2020 op een mobieltje of mobiel scherm bekeken zal worden, kunnen we dan concluderen dat verticale weergave voor video’s de toekomst is?
“ Je denkt misschien ‘leuk al deze overdenkingen, maar ik wil de kampioenswedstrijd van PSV Ajax gewoon horizontaal kijken.’ Tuurlijk, ik ook.”
Beter goed gejat
Vijf maanden na de lancering van Instagram Stories heeft het – toch wel gestolen idee van Snapchat – wereldwijd al 150 miljoen dagelijkse gebruikers. De teller staat inmiddels al ver boven de 300 miljoen. Dat betekent, hoe lullig ook, dat het aantal dagelijkse gebruikers bijna twee keer zo groot is als die van de ‘inspiratiebron’ Snapchat. Sinds de komst van de nieuwe functie is het dagelijkse gebruik van Instagram zelfs met 160% gestegen. Dit heeft als gevolg dat een enorme groep social media gebruikers (dagelijks) verticale content consumeert en uploadt. En wat is de grootste overeenkomst tussen social media en BN’ers? Juist, ze worden volledig uitgemolken voor commerciële doeleinden. Instagram Stories, IGTV en Snapchat worden al volop ingezet door bedrijven en merken. Met al het bovenstaande in ons achterhoofd, valt er maar 1 ding te concluderen: begin zo snel mogelijk met het toevoegen van verticale video’s aan je online strategie. Het liefst gisteren nog.
Hand in hand
Verticale video brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. Enerzijds bevinden we ons in een (digitale) wereld waar mensen gehecht en gewend zijn geraakt aan de horizontale videoformaten. We weten precies hoe we daar verhalen mee kunnen vertellen en deze in beeld kunnen brengen. We kennen de beperkingen en de mogelijkheden. Aan de andere kant hebben we onze telefoon (bijna) altijd verticaal vast, groeit het smartphone en social media gebruik met de dag en bewijzen de cijfers dat we niet anders kunnen dan daarin meegaan als gebruiker. Maar net als bij veel vernieuwingen is de meerderheid terughoudend. Het feit dat horizontale en verticale content gewoon naast elkaar kan bestaan lijkt me reden genoeg om het te proberen. Kortom, tijd om de angst voor het onbekende aan de kant te zetten en verticale video een kans te geven.