Een panna als afscheid
09 jan 2019

Een panna als afscheid

Hi, ik ben Renee en ik heb de afgelopen maanden de plek van communicatie stagiaire mogen vullen binnen het team van BYRON. Aangezien ik spontane migraine krijg van het woord lipstick en bij hoge uitzondering van een bruiloft de nagellak achter uit een vergeten laatje haal, voelde ik mij al snel op mijn plek in een team met bijna alleen maar mannen.

De eerste dagen van mijn stage vroeg ik mezelf voornamelijk af, wat kan ik in godsnaam bijdragen binnen BYRON? Wat heb ik nu de afgelopen twee jaar precies geleerd? Naast de kennis die ik heb opgedaan over een aantal marketing- en communicatiemodellen heb ik mezelf ontwikkeld tot spellingsnazi, maar heb ik daar hier iets aan? Kennis over InDesign en Photoshop is er bij mij totaal niet. Daar was ik toch wel vrij onzeker over.. HELP?!

Daar was ik toch wel vrij onzeker over.. 

Ik had voor mezelf een aantal doelen gesteld. Mijn eerste doel was zoveel mogelijk opsteken van mijn collega’s en zoveel mogelijk informatie opslaan. CHECK ✔️. Mijn tweede doel was erachter komen of dit een richting is die ik leuk vind en waar ik mijn ei in kwijt kan. CHECK ✔️. Het laatste doel was het ontwikkelen van mijn Photoshop en InDesign basiskwaliteiten. Dit doel heb ik in de loop van mijn stage toch bijgesteld. Ik ben ervan overtuigd dat je deze vaardigheden ook in je eigen tijd kunt ontwikkelen door middel van veel tutorials kijken en gewoon doen. Tijdens mijn stage kan ik beter zoveel mogelijk leren van mijn collega’s. To be continued dus..

Tijdens mijn stage heb ik mezelf ook nog nieuwe doelen gesteld. Aangezien de tafeltennisbatjes niet onaangeraakt blijven tijdens de middagpauze en de vrijdagmiddagborrels kon ik hier ook niet in achterblijven. Er is een ongeschreven regel bij BYRON als je met 11-0 verliest dan moet je onder de tafel door kruipen. Mijn nieuwe doel: niet kruipen! FAIL✖️. Oke, doel bijstellen dus.. Nieuwe doel: iemand laten kruipen. CHECK ✔️. Sorry, not sorry Richard!

Dat het nagelbijten en de slapeloze nachten voorafgaande aan de stage voor niets waren geweest dat bleek al heel snel. Ik werd de eerste week in het diepe gegooid, want er moest een concept voor een campagne bedacht worden. Die week bleek al direct dat mijn opgedane kennis van de afgelopen twee jaar toch wel van pas zou komen. Een hele geruststelling! De opeenvolgende weken heb ik mijn steentje kunnen bijdragen. Ik ben veel bezig geweest met projectmanagement, campagnes, drukwerk, het meedenken over social media concepten en heb ik klantcontacten onderhouden. Ik heb geleerd om beter te plannen, confrontaties aan te gaan in plaats van te ontwijken, oplossingsgericht te denken en zelfverzekerder te zijn. Het meest moeilijk in deze periode vond ik het bedenken van verschillende concepten voor social media en campagnes. De brainstormsessies verliepen niet altijd even soepel en ik was vaak niet helemaal overtuigd van mijn eigen ideeën waardoor ik ze toch te vaak voor mezelf heb gehouden. Een tip aan iedereen: gewoon doen!

De maanden zijn voorbij gevlogen! Op naar de laatste drie weekjes die volgepland staan met van het afronden van mijn schoolonderzoek, maar natuurlijk ook teamuitjes zoals bowlen en zaalvoetballen. Eens kijken of ik die mannen een panna als afscheid kan geven!


Geschreven door: Renee Theelen


BYRON Bureau voor Branding

Volgende blog