Het is zondagochtend 10 uur en het fluitsignaal van de scheids klinkt. Na 18 blunders, 36 schoten die alle kanten op vliegen behalve de juiste en een paar slidings die eigenlijk waren bedoeld op de bal, gaan we de rust in. We staan maar met 1-0 achter en het geloof om te winnen is er zeker nog! Ik loop met de tien andere dames, gekleed in ons oranje tenue, richting het kleedlokaal voor een kop suiker met thee. Het vrouwenvoetbal groeit en de OranjeLeeuwinnen worden steeds populairder, hoe kan dat opeens?
Onze titel
Dit begint al bij het team en dus de speelsters zelf. Na elke training delen ze handtekeningen uit met een lach op de gezichten. Ze zijn spontaan en toegankelijk, ze houden niet van poespas en laten zien dat ze genieten. Gewoon normaal, dat zijn de OranjeLeeuwinnen en daarmee veroveren ze onze harten. Ze zijn een voorbeeld voor alle kleine leeuwinnetjes die de sport al hebben ontdekt of nog gaan ontdekken. Op social media geven ze de rest van Nederland het gevoel dat we het samen doen. Ze nemen ons mee in de voorbereidingen en wat ze in het hotel zoal doen. Allemaal voor het Oranjegevoel, zodat de toeschouwers zich betrokken voelen. Deze berichten worden versterkt door #onzejacht. Waarin benadrukt wordt dat je het niet alleen kan doen, maar als team moet doen. En daar wordt weer niet alleen het team mee bedoeld, maar ook alle toeschouwers die de OranjeLeeuwinnen een warm hart toe dragen. Deze boodschap wordt nog eens extra kracht bijgezet in een video waarin niet alleen Jill Roord, Shanice van de Sanden en Daniëlle van de Donk te zien zijn, maar ook supporters van de OranjeLeeuwinnen. Samen hebben we het EK binnengehaald en samen gaan we strijden op het WK, op jacht naar onze titel!
Ik had een paar jaar geleden nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar het kan je niet ontgaan zijn dat het WK vrouwenvoetbal van start is gegaan. De media-aandacht en de populariteit rondom het Nederlandse vrouwenelftal zijn het afgelopen jaar flink toegenomen. Ook de KNVB stimuleert de ontwikkeling in het vrouwenvoetbal en kwam in 2017 met een apart logo voor de vrouwentak. Dit nieuwe logo werd door de OranjeLeeuwinnen meteen gedragen tijdens het EK 2017. Maar waarom zijn de OranjeLeeuwinnen nu pas écht interessant op commercieel gebied? Waarom niet al na het winnen van het EK in eigen land?
“ Ik had een paar jaar geleden nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar het kan je niet ontgaan zijn dat het WK vrouwenvoetbal van start is gegaan. ”
Intersport, een merk met ballen
Het was het merk Intersport dat zich al voor het EK 2017 durfde te binden aan het Nederlands vrouwenelftal. Op 12 september 2016 tekende Intersport voor de samenwerking met de KNVB tot en met het WK 2019. Het doel van deze samenwerking was om de groei van het meiden- en vrouwenvoetbal in Nederland te stimuleren en zoals de slogan (sport to the people) luidt: de sport naar de mensen toe te brengen. Op de dag dat de overeenkomst werd getekend, werd de daad bij het woord gevoegd. Zo deelden ze samen met de speelsters honderd voetballen uit aan voetballiefhebbers op Schiphol waarna de OranjeLeeuwinnen vertrokken voor de oefenwedstrijd tegen de Amerikaanse vrouwen. Later, in de aanloop naar het EK 2017 kregen voetballiefhebbers bij aanmelding als voetbalfan een WEURO haarbandje. Hiermee richtte Intersport zich dus speciaal op de voetbalvrouwen. Je kunt dus wel stellen dat Intersport in 2016 ballen heeft getoond om deze samenwerking aan te gaan, en dit hebben ze toen zeker goed ingeschat.
ING, hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal
ING is al jaren hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal, maar vanaf 2017 besloten ze meer aandacht te besteden aan het vrouwenvoetbal. Zij startten afgelopen juni met de campagne ‘niets houdt ons tegen’. Allereerst ging hierbij een video live waarin de speelsters centraal staan met op de achtergrond een zeer toepasselijk nummer. De boodschap van de video is, een wedstrijd win je niet alleen tijdens de wedstrijd, maar die begint al lang daarvoor. Er gaat hard werk, inzet, uithoudingsvermogen en af en toe afzien aan vooraf. Winnen doe je samen met je teamgenoten, pijn verbijt je en je laat je door niemand tegenhouden om je doelen te bereiken. Amen! Daarnaast maakten ze een kleine Youtube serie genaamd Touzani & de OranjeLeeuwinnen waarin we vijf basis speelsters beter leren kennen.
Nike
Op 11 maart onthulde Nike geheel in stijl de nieuwe tenues voor het Nederlandse vrouwenelftal tijdens de internationale presentatie. Toch is Nike al veel eerder de wereld van het vrouwenvoetbal ingestapt. De ontwikkeling van het tenue duurde maar liefst drie jaar. Er werd onderzoek gedaan naar de bewegingen van de speelsters, de feedback van de speelsters werd meegenomen en er werd gezorgd voor optimale ventilatie. Natuurlijk ontbreekt de Nederlandse touch niet. Het shirt heeft een mooi tulpenpatroon en met een klein beetje verbeelding zie je in de v-hals ook een tulp.
John de Bever
Tijdens het EK 2017 in Nederland hebben de OranjeLeeuwinnen ervoor gezorgd dat het nummer van John de Bever, ‘Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht’, hét nummer van het EK voor Nederland werd. John kon dit natuurlijk alleen maar waarderen en schreef daarom zelfs een nieuwe versie speciaal voor de Nederlandse dames. Ook nu met het WK wil hij de dames een hart onder de riem steken en daarom nam hij contact op met Jan Smit om samen een nummer te maken voor de OranjeLeeuwinnen. Waarom Jan Smit? Nou Senn, het zoontje van Jan Smit, zong zo mooi ‘Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht’ in een video op Instagram, dat dit wel een goede samenwerking moest worden. En dat bleek, een echte meezinger. Bedankt, Senn!
“ En dat bleek, een echte meezinger. Bedankt, Senn! ”
Plaatsing WK
Na de plaatsing voor het WK in Frankrijk zijn er steeds meer bedrijven en merken die hun naam willen en durven te verbinden aan de OranjeLeeuwinnen. Denk aan Blokker die de samenwerking is aangegaan met John de Bever en Jan Smit. Door middel van een grote tv-campagne en de poppetjes van de speelsters die je nu kunt sparen. Deze poppetjes dienen als sleutelhanger of je kunt ze plaatsen op de speciale OranjeLeeuwinnen-voetbaltafel. Of Andrélon met de video ‘laat haar stralen’ waarin de speelsters worden gevraagd een brief te schrijven aan hun jongere ik. Een krachtige video die goed aansluit bij de propositie van Andrélon en meteen ook de ontwikkelingen in het vrouwenvoetbal van de afgelopen jaren accentueert. Maar ook KPN met de Youtube serie Leeuwinnentalk, waarin verschillende speelsters worden geïnterviewd en Calvé dat met 16 verschillende potten pindakaas komt met daarop de namen van de speelsters. En natuurlijk zijn de commercials van Albert Heijn je ook niet ontgaan, waarin Maan zingt ‘Ik kom eraan!’ Tijdens deze campagne geeft Albert Heijn gratis Leeuwinnenposters weg en maken klanten kans op Oranje-prijzen. Wat een plaatsing voor het WK al niet met zich mee kan brengen!
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als onze jacht uitmondt in onze titel. Wie weet welke deuren er dan allemaal open zullen gaan voor onze OranjeLeeuwinnen en het vrouwenvoetbal in Nederland. Mijn OranjeLeeuwinnen shirt hangt al klaar voor de volgende wedstrijd, zodat ik in vol ornaat mee kan juichen voor #onzejacht!
Bron onbewerkte foto: Voetbalshirts.com