Een 404-pagina; onmisbaar voor je digitale merkbeleving.

3 minuten

DATUM: 03 / 04 / 20

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / EEN 404-PAGINA; ONMISBAAR VOOR JE DIGITALE MERKBELEVING.

Een 404-pagina; onmisbaar voor je digitale merkbeleving.

3 minuten

DATUM: 03 / 04 / 20

Je kan het je bijna niet voorstellen, maar toch is er niet voor alles een pagina op het internet. Als je bijvoorbeeld zoekt op rumag.nl/originaliteit zul je zien dat deze niet bestaat. Websites geven dan een 404 error. Dat betekent dat ze de door jou gezochte pagina niet kunnen vinden. Wie ‘ze’ dan ook mogen zijn.

Het komt niet vaak voor dat bezoekers op een 404-pagina komen, dat is jammer eigenlijk. Omdat een 404-pagina geen inhoudelijke content bevat, zien veel organisaties deze pagina als ‘onbelangrijk’. Het gevolg? 404-pagina’s worden de saaiste pagina’s van de website. En daar moeten we het even over hebben.

Het moge duidelijk zijn dat alles en iedereen van een organisatie onderdeel uitmaakt van het merk. Het onderscheidende zit dan ook vaak in details. Wat mij betreft is een 404-pagina een mooi voorbeeld van zo’n detail. Een website is slechts een stukje van het merk en staat vaak vol met essentiële content. Veel organisaties gebruiken hun 404-pagina om gebruikers te helpen met het verder navigeren op de website. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar in mijn ogen wel een gemiste kans. Juist op deze momenten kun je de bezoekers positief verrassen, waardoor het imago van je merk een boost krijgt. Daarnaast kan je ook de bezoekers ‘belonen’ dat ze op de 404-pagina terecht zijn gekomen. Ze waren op zoek naar iets anders, maar zijn er nou eenmaal terecht gekomen. Dan kan je er maar beter het beste van maken, toch? Door content te delen die nergens anders terug te vinden is, krijgen alle bezoekers van je 404-pagina een unieke ervaring. Hierdoor zijn ze eerder geneigd om deze content te delen met mensen in hun omgeving.

Zorg dat de ervaring niet misplaatst voelt. Je kan al snel doorslaan waardoor het niet meer bij de organisatie past. In mijn ogen is het belangrijkste van een 404-pagina dat het je merkbeleving versterkt. Ondanks de lage ranking op de prioriteitenlijst, draagt het wel degelijk bij aan de totaalbeleving van je merk. Juist op deze pagina kan je laten zien dat je als organisatie gevat, grappig of eigenwijs bent. Hoe je het ook wendt of keert, je merk persoonlijker maken pakt zelden negatief uit.

Ik ben me ervan bewust dat 404-pagina’s niet perse digitale trekpleisters genoemd kunnen worden. De kans is dan ook aanwezig dat je er op jaarbasis een handjevol bezoekers op treft. Maar als je dat handjevol bezoekers positief weet te verrassen, dan is een kleine overwinning ook nog steeds gewoon een overwinning.

Lees meer over het belang van een merk hier!

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

Terug van weggeweest

Het is weer tijd om m’n Macbook op te poetsen en het tafeltennisbatje uit de kast te halen om alvast te oefenen voordat ik afgemat word op kantoor. Mijn fiets blijft nog even geparkeerd, maar mijn thuiswerkplek verandert al wel naar het kantoor van BYRON!

Ontdek dit item ITEM DOOR SOZYAR

Ben's collega worden?

Jobs
brandalarm

Nieuwe case online!

Check 'm hier