De mens is (g)een dier, fantasie maakt het verschil

5 minuten

DATUM: 01 / 10 / 21

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / DE MENS IS (G)EEN DIER, FANTASIE MAAKT HET VERSCHIL

De mens is (g)een dier, fantasie maakt het verschil

5 minuten

DATUM: 01 / 10 / 21

Biologisch gezien verschilt een mensenlichaam niet veel met dat van een chimpansee of varken. En toch is het de mensheid die domineert op deze aardbol. Yuval Noah Harari legt in zijn boek Sapiens uit dat het “succes” van de homo sapiens te danken is aan de cognitieve revolutie, de opkomst van nieuwe manieren van denken en communiceren, het vermogen om over fictieve dingen te praten zoals legendes, goden en religie. De reden waarom wij flexibel kunnen samenwerken met ontelbare aantallen vreemden is omdat alleen wij, van alle wezens op deze planeet, ficties kunnen scheppen en geloven. In principe een mooi gegeven, maar ze hadden Urk in mijn optiek wel even mogen overslaan…

Dezelfde ambitie, dezelfde koers

Zolang iedereen dus in dezelfde fictieve realiteit gelooft, volgt iedereen dezelfde regels, normen en waarden. Een geloof creëert samenkomst, het zorgt ervoor dat een groep individu’s zich achter een samenhangend geheel van overtuigingen scharen. Vandaag de dag passen merken ditzelfde principe steeds vaker toe om op hun manier hun overtuiging te verkondigen en saamhorigheid te vormen. Zo zorgt Google er met “To provide access to the world’s information in one click” voor dat alle neuzen van haar medewerkers dezelfde kant op staan. De fictieve realiteit fungeert eigenlijk als een soort kompas; het houdt je onderneming op koers en is de grondslag van de normen en waarden binnen je organisatie.

“Humans think in stories, and we try to make sense of the world by telling them” – Yuval Noah Harari

Het overbrengen van deze normen en waarden (in combinatie met functionele en economische voordelen) naar de buitenwereld wordt ook wel employer branding genoemd, de manier om verhaal te geven aan de bedrijfscultuur. Employer branding is geen doel op zich, maar een middel om een wederzijdse aantrekkingskracht te creëren. Een manier om passend talent aan te trekken en te behouden. Ikzelf voel me bijvoorbeeld thuis in een jonge, ondernemende organisatie waar goede ideeën snel kunnen worden doorgevoerd. Daarom werk ik bij BYRON en niet bij DPG media. Voor precies dezelfde reden koos ik ooit voor PICNIC en niet voor Ahold Delhaize.

Hoe beter je als organisatie in staat bent om te laten zien waar je voor staat, des te beter je de best passende individu’s uit de arbeidsmarkt aantrekt (en het verloop ervan verlaagt). Met als einddoel beter functionerend en gelukkiger personeel dat de organisatie naar een hoger niveau tilt. Ik suggereer overigens niet dat DPG Media of Ahold Delhaize geen goed functionerend en gelukkig personeel heeft. Ik probeer simpelweg duidelijk te maken dat ik mij niet thuis denk te voelen in zo’n omgeving. Het zou niet de groep jongens zijn waarmee ik op de middelbare school op zou trekken.

In de rij voor Google

Google laat in hun employer branding campagne de impact zien die haar werknemers dagelijks op de wereld hebben. Tegelijkertijd uiten ze dat ze vastberaden zijn om een werkplek te bouwen die een gevoel van verbondenheid creëert voor iedereen, waarbij diversiteit en gelijkheid geïntegreerd is met alles wat ze doen. Het resultaat van het schetsen van dit “geloof” is dat Google volgens Fortune’s ‘100 Best Companies To Work For’ lijst gezien wordt als dé leukste werkgever. Google is in de ogen van haar werknemers dé leukste werkgever omdat het erin slaagt haar geloof tot in detail te definiëren en te vertellen aan de buitenwereld. Dit schept een reputatie en zorgt voor aantrekkingskracht onder individu’s die zich hierin herkennen.

Employer branding is niet alleen van belang voor bedrijven die uit een krappe arbeidsmarkt moeten vissen. Ook met een breed spectrum, zoals Google, wil je alleen het beste passende talent werven. Door stil te staan bij je identiteit verbreed je dus niet alleen je aanbod aan potentiële werknemers maar maak je jezelf tevens aantrekkelijk voor het ideale individu die bij jouw organisatie past. Een sterk en inspirerend verhaal is dus van toegevoegde waarde voor elke organisatie. Het onderscheidt een flexibel samenwerkende groep homo sapiens van kuddedieren.

Heb je nog vragen over employer branding of ben je benieuwd hoe wij jouw merk hiermee kunnen helpen? Bekijk onze aansluitende diensten of neem eens vrijblijvend contact met ons op!

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGEND ITEM
VOLGEND ITEM

Samenwerking HVG Real Estate

HVG zet de toon voor Real Estate.

Ontdek dit item ITEM DOOR SOZYAR

We're hiring

Contact
brandalarm

We hebben weer nieuwe brandstof! De kracht van goede employer branding.

Bekijk het item!