Dagelijks werken wij voor diverse mooie klanten aan de branding van hun organisaties. Waar staat een organisatie voor? Wat is het merkverhaal? Hoe wordt dit visueel vertaald en consistent uitgedragen? Allemaal belangrijke vragen om een organisatie als sterk merk in de markt neer te zetten. Maar hoe zit het met personal branding? Het verhaal achter een persoon?
Personal branding is zeker niet nieuw. Onbewust werk je continu aan je personal branding. Hoe je reageert op situaties. Wat je van jezelf deelt op social media, welke dromen je nastreeft en welke uitstraling je hebt. Jouw karakteristieke mix van eigenschappen, karakter, uitstraling, normen en waarden. Het heeft allemaal invloed op jouw persoonlijke merk.
Een sterk merk is authentiek, onderscheidend en consistent. En wat is authentieker dan een persoon van vlees en bloed? Gewoon doen en zeggen wat bij je past. Klinkt simpel, maar dit kan soms lastig zijn. Denk aan het maken van een keuze die niet helemaal in je aard ligt of een uitspraak doen die niet bij je past. Het overkomt iedereen wel eens, maar het draagt niet bij aan je personal brand. Bewust worden van personal branding en hiernaar acteren is dan ook een belangrijke eerste stap.
#Instaperfect
Een goed voorbeeld van een platform waar veel mensen bezig zijn met personal branding is Instagram. Veel bekende Instagram accounts hebben allemaal een ‘onderwerp’ waar ze over posten. Denk aan @jelmerdeboer, die schrijft en blogt over reizen en planten. Hij doet dat met een typerende droge en sarcastische tone-of-voice. Mede door zijn populariteit op Instagram heeft hij geen uitgever nodig om zijn boeken te publiceren, maar doet hij dit zelf. Of @junoordzij, die met haar slogan “ik was advocaat, nu ben ik mijzelf” mensen bewust maakt van het belang van goed in je vel zitten. Ze organiseert inspiratie evenementen, waar ze met haar volgers samenkomt en ervaringen deelt over burn-outs en gerelateerde onderwerpen.
Jezelf profileren op Instagram kan je dus ook echt wat brengen. Een afzetmarkt voor je product/dienst, bekendheid en/of samenwerkingen met merken.
Personal branding in jouw eigen leven
Niet alleen voor bekende mensen op Instagram is personal branding belangrijk. Het kan altijd van pas komen, zo ook met solliciteren.
Waar mensen vroeger voornamelijk werk kozen op basis van beschikbaarheid en vastigheid, kiezen werknemers nu een bedrijf dat bij ze past. Je moet dus duidelijk maken als werknemer wie je bent en waar je voor staat.
‘Probeer jezelf eens in een aantal zinnen te beschrijven’. Grote kans dat je je leeftijd, woonplaats en beroep noemt. Het is lastiger om je persoonlijke eigenschappen en karakter te beschrijven, maar juist dat zegt zoveel meer over jou als persoon.
Zelf heb ik personal branding toegepast tijdens mijn sollicitatie bij BYRON. Geen dertien in een dozijn brief, maar een motivatiebrief waarin ik heel duidelijk uitlegde waar ik naar op zoek was. Uitgesproken en zelfverzekerd. Dit resulteerde al snel in een gesprek met Byron en Mitchell en twee weken daarna ben ik bij BYRON begonnen als projectmanager!
“ Door mijn vorige baan ben ik erachter gekomen wat ik wel en niet zoek in een baan. Een vooruitstrevend bedrijf waar ik in een team dagelijks werk aan diverse taken. Een plek waar ik hard kan werken en mijn creativiteit in kwijt kan. Ik heb het gevoel dat jullie dat bedrijf zijn. Nu alleen nog hopen dat jullie ook op zoek zijn naar mij!. ”
Deze benadering betekent misschien in eerste instantie meer afwijzingen, maar uiteindelijk ook een betere match. En een werkgever weet direct wat voor een vlees hij/zij in de kuip heeft! Dit betekent niet dat iedereen op dezelfde manier moet solliciteren, maar kies een manier die bij jou past. Want wie kiest, wordt gekozen.
Corporate branding ondersteund door personal branding
Bedrijven werken vaak al aan hun corporate branding. De identiteit van het bedrijf en hoe ze dit het beste kunnen uitdragen. Een belangrijk onderdeel van een bedrijf zijn de medewerkers. Ze zijn degene die een klant het eerst zien of spreken, die gezamenlijk vorm geven aan de identiteit van een bedrijf. Misschien zijn ze zelfs wel ambassadeurs van je bedrijf!
Authentieke en onderscheidende verhalen bieden grote kansen voor een merk. De kracht van persoonlijke verhalen kan een bedrijf helpen om de geloofwaardigheid te vergroten. Om te zorgen dat deze verhalen boven water komen, moet je je medewerkers hierin faciliteren. Zorgen dat ze de kennis en kunde hebben om dit op te pakken, zonder dat je hier als bedrijf in gaat sturen. Geef ze een podium waar ze hun verhaal op kunnen delen of stimuleer ze om dit via persoonlijke kanalen te doen. Zorg dat je dit niet regisseert, anders gaat het authentieke en onderscheidende karakter eraf.
Hoe zet je het personal brand van je medewerkers in binnen een organisatie? Gebruik je creativiteit! Laat ze aan het woord op social media of laat ze leuke artikelen schrijven via blogs. Verkoop je producten? Laat je medewerkers dan bijvoorbeeld producten reviewen. Kijk wat bij jouw organisatie past en verzin daar een leuke inhaker bij.
Zo hebben wij op onze persoonlijke pagina’s allemaal een stukje over onszelf, maar ook over onze ‘essentials’. Dingen die ons beschrijven en bij ons passen. Ook zie je het team regelmatig op onze social media kanalen langskomen. Want BYRON bestaat niet alleen uit Byron, maar met het hele team maken we het merk!