Creativiteit laat zich niet forceren

3 minuten

DATUM: 29 / 10 / 20

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / CREATIVITEIT LAAT ZICH NIET FORCEREN

Creativiteit laat zich niet forceren

3 minuten

DATUM: 29 / 10 / 20

We drinken (veel) teveel koffie, staren eindeloos naar ons scherm of proberen een geniaal idee te forceren door zoveel mogelijk mensen in een ruimte te proppen. Althans, vóór corona. Creativiteit staat in de top 3 required skills om een bedrijf succesvol te runnen, en toch maken we veel dezelfde fouten als het gaat om het stimuleren ervan.

Steve Jobs omschreef creativiteit ooit als het verbinden van dingen. Simpel toch? Vaak ontstaan de beste ideeën op de simpelste momenten. Uber bijvoorbeeld; dat ontstond omdat Travis Kalanick en Garrett Camp simpelweg geen taxi konden krijgen na een avond uit. Steve Jobs verbond zijn fruitdieet aan zijn merk, wat resulteerde in de merknaam Apple. Dat zulke ideeën op deze momenten ontstaan, heeft alles met ontspanning te maken. Onze rechterhersenhelft krijgt in deze staat het hoogste woord en zorgt ervoor dat we minder denken in vastgeroeste logica. Opeens gaan we dingen aan elkaar verbinden die voorheen niks met elkaar te maken hadden. Dit zorgt voor de meest creatieve antwoorden op vragen waar we misschien al dagen mee worstelen. Het is daarom essentieel om ook tijdens je werk, waar je al met al natuurlijk ook productief en declarabel moet zijn, tijd vindt om te ontspannen. Creativiteit valt niet uit te drukken in tijd maar heeft meer te maken met je geestelijke gesteldheid. Hoe gaat het nou écht met je?

Tegelijkertijd is de behoefte aan creatieve oplossingen groter dan ooit.

Het gevaar van een tijd als deze zit ‘m in dat laatste. Veel bedrijven, ondernemers en werknemers zullen 2020 niet als hun beste jaar omschrijven. Sterker nog, het CNV slaat al alarm. Uit onderzoek onder ruim 1500 leden blijkt dat 29 procent van de werkenden meer werkstress ervaart dan vóór de corona-uitbraak. Daarbij gaat 39 procent met minder plezier naar zijn/haar werk en geeft 21 procent aan dat de werksfeer er niet bepaald beter van is geworden. Probeer dan maar eens tot je beste ideeën te komen. Tegelijkertijd is de behoefte aan creatieve oplossingen groter dan ooit. Nieuwe situaties vragen om nieuwe oplossingen en dat gaat niet zonder slag of stoot. Ontzettend veel bedrijven en organisaties hebben zich het afgelopen jaar moeten aanpassen aan een ‘nieuwe normaal’ en dat vereist een ongekende hoeveelheid flexibiliteit.

Voor de duidelijkheid, ik pleit niet voor een betaald middagdutje of dagelijks aankloot uurtje in het kader van creativiteit stimuleren. Althans, altijd mooi meegenomen natuurlijk. Maar ik probeer aan te geven dat creatieve ideeën zelden ontstaan door achter je bureau te blijven zitten. We lijken massaal niet te begrijpen dat we, ook buiten onze werkplek, met ons werk bezig kunnen zijn. Soms duurt het wat langer. Soms heb je grof geschud nodig. Soms gaat het gepaard met een boel frustratie. Maar op die concepten ben je achteraf wel het meest trots. Toch? Ik worstel zelf ook met het stimuleren van creativiteit, terwijl ik toch al jaren werkzaam ben als designer. Dat zal altijd wel zo blijven, geen enkele oplossing is voor eeuwig. Houd vast aan wat werkt, zolang het voor je werkt. Ik merk dat deze blog ook steeds moeizamer gaat. Daarom ga ik nu even tafeltennissen.

We lijken massaal niet te begrijpen dat we, ook buiten onze werkplek, met ons werk bezig kunnen zijn.

Ben ik weer. Gewonnen? Is dat een vraag? 11-0 natuurlijk. Niet iedereen raakt op dezelfde manier (creatief) gestimuleerd. Het antwoord zal ook altijd maatwerk zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf probeert te ontdekken wat bij jou je creativiteit aanwakkert. Probeer eens wat. Voor sommigen betekent dat werken op een andere plek of een kwartiertje yoga. Anderen laten hun werk een paar keer per dag liggen om het onderbewuste aan het werk te zetten. Flexibel werken zou in een creatieve branche als de onze de norm moeten zijn. Vandaag kan je er lekker in zitten en werk je langer door. Morgen kan je een totale offday hebben. Waarschijnlijk is het dan voor iedereen beter als je gewoon naar huis gaat.

Hoe kan je als collega of werkgever helpen? Hoe zorg je nou dat je collega’s ideeën bedenken op het tempo dat Ajax doelpunten maakt tegen VVV? Misschien is dat antwoord wel simpeler dan je denkt. Geef je collega’s de ruimte om hun creativiteit een slinger te geven. Accepteer dat sommige collega’s af en toe een half uurtje gaan wandelen, een potje FIFA spelen of flexibele werktijden hanteren. Er zullen hele andere concepten ontstaan dan wanneer wordt vastgehouden aan achterhaalde gewoonten.

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

Ben's collega worden?

Jobs
brandalarm

Wat is Black Friday nou eigenlijk? En hoe spelen merken hierop in? Nadieh besloot er een blog over te schrijven.

Lees de blog!