De koffie staat klaar om het te hebben over jouw brandingvraagstuk.
- Bram, Brand director(024) 76 00 515Maak een afspraak
NYMA is de culturele hotspot in Nijmegen voor ondernemers, diverse evenementen en nieuwsgierige bezoekers.
De gemeente Nijmegen kwam naar ons met de vraag of we een website voor ze konden realiseren voor het ontwikkeltraject NYMA. Toen de vraag werd gesteld: “wat gaan we vertellen en laten zien?” ontstond er een nieuw vraagstuk.
Al snel volgde ons advies om niet alleen een nieuwe website neer te zetten, maar ook met de betrokken stakeholders het merkverhaal vast te leggen en bijbehorende visuele identiteit te bepalen. Een nieuwe ontwikkelfase vraagt immers om een bijbehorende merkstrategie, die breed gedragen wordt onder de betrokkenen.
Om de basis van het merk vast te leggen, hebben we in verschillende sessies met diverse stakeholders en de gemeente Nijmegen als opdrachtgever, de kern van het merk NYMA bepaald. Door iedereen te betrekken, konden de diverse stakeholders zelf aangeven waar NYMA voor hen om draait. Het bepaalde merkverhaal is vastgelegd in een merkpaspoort. Een handzaam document, die elke stakeholder kan raadplegen wanneer nodig.
“Door alle stakeholders te betrekken, wordt het merkverhaal van NYMA breed gedragen.”
“De letters NYMA op de watertoren zijn al jaren iconisch voor het terrein.”
NYMA is een merk van de gemeente Nijmegen, maar hoeft niet visueel gekoppeld te zijn aan de gemeente. Een eigen merkidentiteit vraagt om een passende visuele identiteit. Voor het logo is gekeken naar de watertoren, die torenhoog boven het terrein uitsteekt. Een iconisch bouwwerk dat al jaren het terrein kenmerkt. Het logo is geïnspireerd op de letters NYMA die op de watertoren zijn geschilderd. Hierbij is extra rekening gehouden met het gebruik van het logo op print en voor digitaal gebruik.
“Het terrein is een grote inspiratiebron voor de huisstijl.”
Met het merkpaspoort als basis is een visuele stijl gecreëerd, waarbij de dynamische inzet van het terrein, het iconische terrein met de Waal die voorbij stroomt en de open invulling van de gebouwen centraal stonden. Dit komt terug in de huisstijl. Door gebruik te maken van basiselementen die geïnspireerd zijn op de vormen van het terrein, zijn huisstijlelementen gecreëerd.
Op het terrein gaan zich verschillende ondernemers vestigen. Ook zit er een groot stuk bij dat gebruikt kan worden voor evenementen. De invulling van het terrein staat dus niet vast. De dynamische inzet van de huisstijlelementen geeft een knipoog naar de dynamische inzet van het terrein.
“De huisstijlelementen kunnen dynamisch ingezet worden, net als de invulling van het terrein.”
“Door het meegeven van duidelijke richtlijnen, kunnen ondernemers ook gebruik maken van de huisstijl.”
De gehele huisstijl van NYMA is vastgelegd in een huisstijlhandboek. Door duidelijke richtlijnen mee te geven over het gebruik van de visuele identiteit, kunnen ook de diverse stakeholders aan de slag met de huisstijl. Zo kan de huisstijl ook gebruikt worden door de verschillende ondernemers die zich hebben gevestigd of gaan vestigen op het terrein.
Na het vaststellen van het merkverhaal en de huisstijl, zijn we aan de slag gegaan met de oorspronkelijke vraag; de website. Door de sessies die we hebben gehouden en het traject, was het ondertussen duidelijk welke informatie er voor wie op de website moest komen. We hebben bepaald dat de webstrategie gericht moest worden op de diverse doelgroepen; bezoekers, ondernemers en evenementenorganisatoren. Dit hebben we gedaan door de navigatiestructuur zo in te richten dat ze direct kunnen navigeren naar pagina’s die belangrijk zijn voor hen.
“De navigatiestructuur van de website is ingedeeld op basis van de belangrijkste doelgroepen.”
“De website wordt in deze fase van de ontwikkeling gebruik om nieuwe ondernemers en organisatoren aan te trekken.”
De website is in deze fase van de ontwikkeling van NYMA erg belangrijk. Middels de website kunnen ze nieuwe ondernemers aantrekken en de herkenbaarheid van hun visuele identiteit vergroten. Ook is het een mooi middel om hun merkverhaal op uit te dragen.
Voor dit project hebben wij de publieksprijs van de Communicatieprijs 2019 in ontvangst mogen nemen.
“Het winnen van de CKN Communicatieprijs 2019 was een kroon op ons werk.”
De koffie staat klaar om het te hebben over jouw brandingvraagstuk.
- Bram, Brand director