7 Nederlandse merken om trots op te zijn
16 apr 2019

7 Nederlandse merken om trots op te zijn

Iedere dag komen we in aanraking met talloze merken. En waar merken zijn, is reclame. De bekende, gevestigde merken zijn volop in beeld. Denk aan alle commercials van Albert Heijn of aan iedere keer dat 007 a.k.a Bond, James Bond, weer eens een Heineken wegtikt voor hij met één kogel acht ‘bad guys’ omlegt. Dit zijn Nederlandse merken waar, of je nu wilt of niet, we als Nederlanders trots op mogen zijn. Het zijn ook meteen de merken waar je als eerste aan denkt als er wordt gevraagd om sterke Nederlandse merken op te sommen. Logisch, want ze bestaan al ontzettend lang en maken inmiddels onderdeel uit van de Nederlandse cultuur. Toch vind ik het zielig voor alle toffe merken die altijd maar in de schaduw van Heineken blijven staan. Dus pak gauw je Ray-Ban want ik ga zeven van deze merken even in het zonnetje zetten.

De Speld

Nepnieuws, het is een term die we de laatste jaren steeds meer voorbij zien komen. Iedere keer als Trump zichzelf probeert te verdedigen of als Forum voor Democratie 13 zetels haalt in de Eerste Kamer, oh wacht… Alle grote spelers in het social media wereldje werken hard om het verspreiden van nepnieuws tegen te gaan. De Speld is een satirisch online nieuwsmagazine en heeft als core-business nepnieuws verspreiden. En dat gaat ze goed af, erg goed. Ze delen nep nieuwsberichten die (meestal) grappig bedoeld zijn en hiermee inhaken op actuele zaken. Toch is er iedere keer wel een onoplettende lezer die het (op Facebook bijvoorbeeld) voorbij ziet komen en het voor een echt nieuwsbericht aanziet. En eerlijk is eerlijk, dat is toch goud?

Wetransfer

Wie transfer? Dat platform waarbij je na 8 dagen erachter komt dat je de bestanden niet meer kan downloaden, die transfer. WeTransfer is een down- en uploaddienst waar de meesten van jullie vast wel bekend mee zijn. Maar wat je misschien niet weet, is dat het een Nederlands bedrijf is dat in 2009 is opgericht in Amsterdam. Ze zijn inmiddels actief in 195 landen en met 43 miljoen maandelijkse gebruikers mogen wij als Nederlanders trots zijn dat ‘wij’ dit hebben kunnen bijdragen aan wereld.

101 Barz

Er werd nog nooit zoveel geld verdiend als artiest als vandaag de dag. Door platformen als Spotify en Youtube valt er met iedere view of stream geld te verdienen en daar maken de rappers van tegenwoordig volop gebruik van. Net als in Amerika is hiphop in Nederland met afstand het populairste genre. Een voorbeeld; Traag van Bizzey en Kraantje Pappie is ruim 176 miljoen keer bekeken op Youtube. Of het nummer ‘Krantenwijk’ van Lil Kleine en Boef is 60 miljoen keer gestreamed op Spotify. Dit kan 2 dingen betekenen: de Nederlandse jongeren weten echt niet meer wat goede muziek is óf hiphop is echt groter dan ooit tevoren. Dit is voor een groot deel te danken aan 1 man: Rotjoch. Hij is de presentator van het populairste hiphop platform van Nederland, 101 Barz. Hier krijgen artiesten al sinds 2006 de kans om door te breken bij het grote publiek. Het Youtubekanaal van 101 Barz heeft al bijna 500 miljoen views en is daarmee een mooie springplank.

Bol.com

Niet bepaald een ‘onbekend merk’ te noemen, maar ben je ook bekend met de (social media) inhakers van ze? Ja? Dan kan je verder naar de NOS (ook een mega leuk stukje overigens). Bol.com staat natuurlijk bekend als webwinkel, maar hun social media, met name de Facebookpagina, is een merk op zich. Ze maken er een sport van mensen ‘fan’ te maken door middel van humor. Ieder product dat ze promoten doen ze met een grappige inhaker waardoor de advertentie natuurlijk beter blijft hangen. Onder ieder bericht posten ze ook een afbeelding met de beste reacties, waardoor je als volger eerder geneigd bent om een reactie te plaatsen. De interactie onder ieder bericht is ongekend. Ik heb een poosje gezocht naar één goed voorbeeld, maar verwijs jullie liever door naar de hele pagina want ze slaan zelden de plank mis.

NOS

“Ja dat heb op Facebook gestaan” is een veel voorkomende reactie als je de jeugd vraagt waar ze hun nieuwtjes vandaan halen. Super goede bron natuurlijk en grammaticaal helemaal in orde, maar het kan beter. Dat heeft NOS waarschijnlijk ook gedacht en kwam vervolgens, met in mijn ogen de innovatie van het decennium, NOS Stories. Dit is hun Instagram account, speciaal opgericht voor jongeren. Ze posten 7 dagen per week korte, behapbare video’s met een selectie van het nieuws. Met meer dan 2 miljoen Instagram gebruikers, jonger dan 25 jaar, is er een grote groep Nederlandse ‘jongeren’ te bereiken. En dat is gelukt, iedere dag krijgen zo’n 430.000 volgers een selectie nieuwsberichten, in videoformaat, in hun tijdlijn.

RUMAG

Quotes over wijn, sex, irritante vriendinnen, vriendjes die eigenlijk niks (of alles) verkeerd doen of iedereen met de naam Lisa. Dat is RUMAG in een notendop. Ze hebben het geflikt om hét social account voor vrouwen te worden. Dit komt omdat ze quotes maken waar veel vrouwen zich in herkennen, maar zelf niet altijd hardop durven uit te spreken. Het hele merk is eigenlijk één grote fuck you naar de zogenaamde (sociale) norm. Waar het gros haar best doet om door iedereen ‘leuk’ gevonden te worden, deelt RUMAG iedere dag quotes die als beledigend of kwetsend ervaren kunnen worden en het maakt ze precies niks uit. Dat de ‘we don’t give a fuck’ mentaliteit diep in het merk geworteld zit, bleek eerder dit jaar. RUMAG kwam in opspraak omdat er een quote voor ophef zorgde, maar RUMAG reageerde zoals RUMAG reageert: 1-0.

Picnic

Wie doet er nou nog zelf boodschappen? Ik niet hoor, ik laat het lekker (gratis!) bezorgen op een door mij uitgekozen moment. En omdat ik heel erg milieubewust ben kies ik voor Picnic, want ze bezorgen met elektrische auto’s. Of nouja, het is meer een bestickerde pausmobiel. Picnic is een online supermarkt die sinds kort het snelst groeiende Nederlandse bedrijf is. Zoals je hierboven kunt lezen, doen ze dat op een manier die he-le-maal anno 2019 is. Je hoeft na een lange werkdag de deur niet meer uit en ze doen het nog op een groene manier ook. Ze zijn opgericht in 2015 en bezorgen inmiddels aan ruim 275.000 huishoudens in Nederland. Bestellen gaat gemakkelijk via een app en daarmee is het plaatje rond. Picnic is een merk van vandaag én van de toekomst.


Geschreven door: Ben van den Bosch


BYRON Bureau voor Branding

Volgende blog