5 tips om effectiever thuis te werken als je alle andere tips gemist hebt.

DATUM: 10 / 04 / 20

Scroll naar de brandstof content
BYRON / BRANDSTOF / 5 TIPS OM EFFECTIEVER THUIS TE WERKEN ALS JE ALLE ANDERE TIPS GEMIST HEBT.

5 tips om effectiever thuis te werken als je alle andere tips gemist hebt.

DATUM: 10 / 04 / 20

Daar zit je dan; net als het overgrote deel van de wereld op dit moment; thuis. Maar jij zit niet zomaar thuis. Nee, jij bent aan het thuiswerken. Op de bank, met je laptop en in je favoriete trainingsbroek staar je naar je verdacht rustige inbox terwijl je in gedachten met jezelf in discussie bent; is het nou dinsdag of woensdag?

If this is you, you need some advice. Het is je vergeven. Niet iedereen is gewend thuis te werken. Bovendien zag je met die grote hoeveelheid blogs en tips over thuiswerken door de bomen het bos niet meer. Of, je dacht ze helemaal niet nodig te hebben, want ‘hoe moeilijk kan het zijn?’. Geen zorgen, I got you. 5 tips om effectiever thuis te werken als je alle andere tips gemist hebt.

1 The natural rhythm of human life is routine punctuated by orgies

Say what? Mocht ik je aandacht nog niet volledig hebben dan nu hopelijk wel. Dit schreef de Engelse schrijver Aldous Huxley ooit en ergens had hij een punt. Ritme in je leven is ontzettend belangrijk en moet zoveel mogelijk behouden worden. Ook in deze bijzondere tijden van thuiswerken. Tja, met enkele uitzonderingen dus.

Waarschijnlijk voel je nu namelijk een soort nieuwe vrijheid. Je collega’s zullen het waarschijnlijk niet merken als je een half uur later dan afgesproken pas je mailbox vanuit je bed opent en je baas zit ook niet met een zweep achter je aan als je toch nog even besluit om te draaien.

Maar doe het niet! Behoud je ritme. Sta je normaal om 7 uur ‘s ochtends op om je klaar te maken voor de werkdag? Blijf dit dan doen. Tuurlijk, je houdt tijd over. Je hoeft niet naar kantoor te reizen. Maar gebruik deze tijd liever om nog net even langer te genieten van je boterham pindakaas-vruchtenhagel (tip) of om wat interessante artikelen te lezen en een weekplanning te maken.

2 Dress to impress.. yourself

Tuurlijk. Het is heel verleidelijk om vlak voor de start van je werkdag die deken van je af te gooien en in je favo comfy trainingsbroek te glijden. Maar; how you look is how you feel. Je kent het gezegde. Ik ben hier om je er nogmaals aan te herinneren. Die trainingsbroek die je nu aan hebt zit ongetwijfeld heel chill, maar maakt het je ook productief? Nah, niet he? Kleed je niet voor een luie zondag, maar voor een productieve maandag.

3 Richt een productieve werkplek in

Ken je dat gevoel na het opruimen van je bureau en werkplek? Dat hernieuwde gevoel van motivatie en helderheid in je hoofd? Chaos op je bureau is chaos in je hoofd. Ook thuis.

“Kleed je niet voor een luie zondag, maar voor een productieve maandag.”

Probeer daarom ook thuis te zorgen voor een opgeruimde omgeving met zo min mogelijk afleiding. Het liefst niet in je woon- of slaapkamer. Reserveer deze ruimtes waarvoor ze bedoeld zijn; ontspanning. En probeer een andere ruimte speciaal in te richten voor productiviteit waar je niet wordt afgeleid door spelende kinderen of een partner/huisgenoot die een interessante serie op Netflix aanslingert.

De overgang van huis naar werk gaan en andersom is weggevallen. En je beseft misschien nu pas hoe belangrijk deze voor je was om je werkdag (mentaal) af te sluiten. Heb je niet de luxe om in een aparte ruimte te werken? Probeer je dan af te sluiten met een koptelefoon en sluit je werkdag af met een korte wandeling buiten. Als je terugkomt is je woonkamer geen werkplek meer, maar een plek om te ontspannen.

4 Vergeet je pauze niet

Van de hele dag binnen zitten wordt niemand vrolijk, en ook zeker niet productief. Het is nu ook heel verleidelijk om door te werken en je pauze te vergeten. Waar je normaal wellicht stipt om 12:00 naar de lunchtafel rent om maar niet als laatste in de kaas-rij aan te moeten sluiten (ja wij hebben een kaas-rij), is er nu geen vast tijdstip. Maak hier gebruik van.

Zo merk ik nu zelf dat ik pas rond 13:30 behoefte aan pauze krijg en mijn ochtend-focus zo langer kan benutten. Bonus is ook dat de rest van de middag nu behapbaarder voelt en ik niet potjes tafeltennis van Ben hoef te verliezen.

En wat te doen tijdens je pauze? Ga even naar buiten. Het liefst in je tuin of een rondje in de buurt (op gepaste afstand). Of, ga sporten! Een kleine home workout of yoga sessie doet een mens goed. Zowel fysiek als mentaal.

Speciaal voor tijdens de pauze heeft Lars (onze gespierde art director) deze home workouts samengesteld. Dus doe toch maar even die trainingsbroek aan en maak Lars trots!

“Een kleine home workout of yoga sessie doet een mens goed. Zowel fysiek als mentaal.”

5 Blijf in contact met collega’s, partners en klanten

Als je je goed aan de maatregelen van het RIVM houdt, zie je momenteel waarschijnlijk weinig andere mensen. Of je ziet sommige mensen thuis ineens veel meer dan je eigenlijk lief is.

Maar of je ze nu mist of niet; blijf hoe dan ook in contact met je collega’s, partners en klanten. Ook als de samenwerking even op een lager pitje staat.

Zo openen wij iedere ochtend met het BYRON team stipt om 9:00 met een videocall. Hier bespreken we de laatste updates, hoe iedereen in z’n vel zit, en waar iedereen mee aan de slag gaat. Maar ook de befaamde vrijmibo houden we in stand. Maar dan virtueel.
Groot voordeel; je kan je eigen (speciaal)bier uitkiezen!

Op deze manier blijven we, vanuit huis, toch op de hoogte van elkaars lief, leed en werkzaamheden. Blijf communiceren!

Stay home, stay safe en tot snel!

Ja, natúúrlijk deel je deze even:

VOLGENDE BLOG
VOLGENDE BLOG

Samenwerking Rijssenbeek Advocaten

Voor ondernemers is het een hele uitdagende tijd. Projecten worden 'on hold' gezet en soms zelfs helemaal gestopt. We zijn daarom extra trots op onze nieuwe samenwerking met Rijssenbeek Advocaten.

Naar blog GESCHREVEN DOOR MICHIEL

Michiel's collega worden?

Jobs
brandalarm

Nieuwe case online!

Bekijk case Bar Company