5 Netflix titels die je gezien moet hebben als branding professional
14 okt 2019

5 Netflix titels die je gezien moet hebben als branding professional

Netflix is tegenwoordig hét medium voor on-demand tv. Met een eindeloos aanbod aan films en series leent het zich perfect voor een rustig avondje chillen of een grondige bingewatch-sessie tot twee uur ‘s nachts. Netflix telt in Nederland ruim 3600 titels. Het is daarom logisch dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. In deze blog ga ik een aantal titels toelichten waar je als communicatiestudent of ontwerper nog wat aan hebt. Tevens kunnen ze je ook inspireren als je creatief even vast zit.

Minimalism: A documentary about the important things

Deze anderhalf uur durende documentaire volgt het schrijversduo Joshua Fields Millburn en Ryan Nicodemus gedurende verschillende congressen en signeersessies ter promotie van hun boek: “Minimalism”. Verder komen er verschillende interviews aan bod over het Amerikaanse ideaal dat materialisme gelukkig maakt. 

Ik hoor je al denken: “Wat heeft dit met design te maken?”. Nou eigenlijk heel veel. Minimalisme is meer dan alleen een (design) trend, het is een mindset, een manier van leven. Deze manier van denken wordt inmiddels door veel bedrijven al geïmplementeerd in hun merk. Van website tot logo tot huisstijl. Alles moet simpeler. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Om een paar voorbeelden te noemen: Google veranderde in 2015 haar logo naar een simpeler en strakker lettertype, Instagram veranderde in 2016 zijn logo van een polaroid camera met enig detail naar een abstracte vertaling ervan. Tot slot kennen we natuurlijk allemaal de overgang van Apple’s iOS 6 naar iOS 7. In eerdere versies van iOS maakte Apple gebruik van “skeuomorphic design”. Om een lang verhaal kort te maken; dit houdt in dat het ontwerp van apps lijkt op voorwerpen uit de echte wereld. Denk hierbij aan de notitie app die leek op een echt notitieboekje. Bij iOS 7 gooide Apple het over een hele andere boeg. Weg met alle hout patronen en digitale leder stoffen. Alles moest nu minimalistisch en clean.

FYRE: The greatest party that never happened

Het begon allemaal met een leuk idee. FYRE, een app waarmee het mogelijk moest worden om A-list artiesten te kunnen boeken voor privéaangelegenheden. Om de app te promoten werd een grootschalig festival opgezet in de Bahama’s. Dit valt echter compleet in de soep, het festival vindt namelijk nooit plaats! Deze documentaire laat beelden zien hoe ondernemer Billy McFarland en rapper Ja Rule dit grote festival proberen te organiseren. Er wordt een ongelofelijk grote hype gecreëerd, bekende modellen als Kendall Jenner en Bella Hadid worden ingezet ter promotie van het evenement en het raakt al snel uitverkocht. Weet wel, tickets voor het festival begonnen bij 4.000 dollar! 

Deze documentaire laat perfect zien dat marketing alleen zin heeft als alles achter de schermen ook op orde is. Juist doordat de hele wereld dit pr-debacle op de voet gevolgd heeft, hebben alle medeplichtigen enorme imagoschade geleden. Terwijl Billy McFarland voor deze stunt 6 jaar de cel in moest, heeft Ja Rule inmiddels al na een grote rebranding een soortgelijke app gelanceerd met alle functionaliteiten die de FYRE app eigenlijk had moeten hebben, Iconn. Met een druk op de knop boek je nu DMX voor je volgende verjaardagsfeestje.

Deze documentaire laat perfect zien dat marketing alleen zin heeft als alles achter de schermen ook op orde is.

Abstract: The art of design

Deze acht aflevering durende serie is een must-see voor iedere designer. Elke aflevering gaat over een andere discipline: illustreren, schoenontwerp, podiumontwerp, architectuur, automotive design, fotografie en interieurdesign. Tijdens elke aflevering wordt er een expert gevolgd in zijn of haar dagelijks leven en tijdens het werk. Met passie laten ze zien waarom ze zo veel van hun werk houden. Zo volgt de laatste aflevering Ilse Crawford, een succesvolle interieurontwerpster, in haar klus voor IKEA en geeft ze aan waarom ze ervoor gekozen heeft les te gaan geven op de Design Academy in Eindhoven.  

Deze serie geeft je een kijkje in de keuken bij de grootste disciplines in design. Ik ben zelf geen designer, maar zelfs ik vond het erg leuk en inspirerend om te zien hoe deze mensen te werk gingen.

Mad Men

Deze bingewatch waardige serie met maar liefst zeven seizoenen gaat over het fictieve reclamebureau Sterling Cooper, gelegen in New York. De serie speelt zich af in de jaren 60 en laat op een grove manier zien waar de reclamewereld in die tijd om draaide. Namelijk: drank, roken, vreemdgaan en tussendoor nog een paar goede slogans verzinnen. De Engelse tagline is niet voor niets : “When men were men and women were skirts”. Ik denk dat dit wel een goed beeld geeft over hoe deze serie in elkaar zit.  Mad Men laat zien hoe de reclamewereld vroeger was. Het geeft je meer inzicht in het werkveld en laat op een vermakelijke manier de ouderwetse omgangsvormen op een kantoor in de jaren 60 zien.

Explained

Deze serie is ontwikkeld door Netflix in samenwerking met VOX, een journalistenbureau. VOX staat erom bekend ingewikkeld nieuws op een begrijpelijke manier te brengen. Dit doen ze ook in Explained. Er komen veel uiteenlopende onderwerpen aanbod, van cryptocurrency en eSports tot K-pop. Waar Explained je als communicatiestudent bij kan helpen is een manier vinden om complexe onderwerpen op een eenvoudige manier te vertellen. Hier zijn ze namelijk heel goed in. Met begrijpelijke zinnen, kleurrijke graphics en informatieve items lukt het ze keer op keer om een interessante video neer te zetten.

Op Netflix is ongelofelijk veel te vinden. Het is natuurlijk makkelijk om gewoon iets aan te zetten wat bij je ‘aanbevolen’ staat en lekker hersenloos te bingen,maar waarom niet op een vermakelijke manier wat leren en nog beter worden in je vak? Daarna kan je natuurlijk altijd nog een aflevering ‘Rick and Morty’ aanzetten als beloning voor je goede gedrag.


Geschreven door: Bram Derksen


BYRON Bureau voor Branding

Volgende blog